وی افزود: پس از دریافت مکالمات هر دو پرواز با مرکز کنترل فضای کشور جمهوری اسلامی ایران، تصاویر راداری و همچنین گزارش خلبانان پرواز، بررسیهای لازم توسط کمیته بررسی حوادث ترافیک هوایی انجام و مشخص شد خلبان پرواز شماره 211 در ارتفاع 36 هزار پایی آماده کاهش ارتفاع برای تحویل به مرکز کنترل فضای کشور امارات بوده و از کنترلر درخواست اعلام محدودیت فضا کرده است.
وی ادامه داد: کنترلر به وی اعلام کرده آماده کاهش ارتفاع برای 20 هزار پایی در موقعیت 20 مایلی قبل از نقطه خاص PATAT باشد تا مجوز کاهش ارتفاع صادر شود که این موضوع توسط خلبان به اشتباه فهمیده شده و خلبان بدون اطلاع کنترلر و دریافت مجوز، شروع به کاهش ارتفاع میکند.
مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این زمان پرواز دیگر پاکستانی به شماره 286 در ارتفاع 35 هزارپایی در حال پرواز بوده است، دریافت هشدار برخورد هوایی (TCAS RA) را به کنترلر اعلام و نسبت به کاهش ارتفاع ( دستور دستگاه هشدار دهنده) به منظور جلوگیری از برخورد اقدام و 2 پرواز به سلامت از روی همدیگر عبور میکنند.
رضاییفر تصریح کرد: طبق استانداردهای بین المللی کمترین فاصله استاندارد عمودی دو پرواز در نقطه 1000 پا تعریف شده که در این حادثه به 700 پا کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: اظهارنظر در خصوص نتیجه همجواری از سوی سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستانی توسط BBC، قبل از بررسی مدارک امری غیر حرفهای بوده که میتواند با هدف غیرایمن اعلام کردن فضای کشور جمهوری اسلامی ایران باشد که واقعیت ندارد.
0 دیدگاه