شهریار افندیزاده اظهار کرد: با توجه به تصمیمات دو نشست کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت که از ابتدای سال جاری تاکنون برگزار شده است، اهمیت و نقش موثر تدوین سیاست راهبردی اقتصاد، پایش وضعیت زیرساختها، فعال شدن ترانزیت از کریدورهای شرقی- غربی و شمالی- جنوبی، اعمال اصلاحاتی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز تدوین و شفافسازی فرآیندها در اولویت برنامهها قرار دارد.
وی با تاکید بر تقویت و توسعه ترانزیت کشور، در تشریح مصوبات این جلسه گفت: در نشستهای آتی کارگروه که با حضور تمامی اعضای شورا و سایر فعالان صنعت بهویژه نمایندگان بخش خصوصی برگزار خواهد شد، اتخاذ تدابیر تثبیتی و حذف موارد تهدید کننده در دستورکار قرار میگیرد.
وی ادامه داد: به این ترتیب هدف 20 میلیون تن بارترانزیتی برای سال جاری به تفکیک شیوه حمل (ریلی و جادهای)، با مشارکت همه ذینفعان به ویژه سازمانهای بنادر و دریانوردی، راهداری و حملونقل جادهای، شرکت راهآهن، گمرک و بخش خصوصی محقق خواهد شد.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق مصوبات این جلسه مقرر شد تا با بررسی کریدورهای ترانزیتی، نرخگذاری برای حمل کالا از این مسیرها مشخص شده و مدل بازرگانی آن تکمیل و برای تصویب در جلسات آتی شورا مطرح شود.
به گفته افندیزاده، همچنین مقرر شد ارتباط موثر بین شیوههای حملونقلی با ایجاد و حمایت از فعالیت شرکتهای حملونقل ترکیبی و ایجاد پیوستگی لازم در زیرساختها و بالاخص ارتباط ریل و بندر، با اولویتدهی به پایانهها و بنادری که در حال حاضر دارای سهم بیشتری از حمل و ترانزیت کالا هستند، انجام گرفته و به تدریج گلوگاههای موجود حذف شود.
وی بر اطلاع رسانی مراتب آمادگی بخشهای حملونقلی کشور با توجه به تحولات بین المللی و با نگاهی بر دروازه ورود ایران به تجارت جهانی، از طرق مختلف تاکید کرد.
0 دیدگاه