وی ادامه داد: رئیس جمهور اسفند سال گذشته بازدیدی از یک کارخانه بزرگ خودروساز داشت و پس از بازدید دستورالعمل 8 مادهای را خطاب به وزیر صمت ابلاغ کرد که یکی از بندهای آن ناظر به اطمینان بخشی از کالای قانونی بود یعنی کالایی که تقلبی و قاچاق نیست و این کالا باید در اختیار خودروساز و مصرف کننده بازار قرار گیرد.
پرهام فر گفت: لوازم یدکی خودرو از نظر ارزش، بازار بزرگی را به خود اختصاص داده، اما مهمتر از آن امنیت جانی و سلامت مصرف کننده است که بطور مستقیم به این موضوع گره خورده و همچنین قاچاق لوازم یدکی تضییع حقوق دولت و برهم خوردن رقابت سالم بین تولید کننده و وارد کننده است.
وی خاطرنشان کرد: در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار براورد میشود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار میگیرد و برآوردها از بازار لوازم یدکی خودرو نزدیک به 9 و سه دهم میلیارد دلار میباشد که برآورد ما درباره حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لوازم یدکی خودرو 5.5 میلیارد دلار است، یک تا یک و سه دهم میلیارد دلار واردات داریم و بقیه هم بازار غیررسمی است.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بخش غیرقانونی همیشه با تقلب و تولیدات تقلبی داخلی همراه بوده است، بنابراین زمانی که تولید رسمی را ثبت میکنیم تولیدات غیر رسمی و تقلبی در میزان شکاف عرضه و تقاضا قرار میگیرد یعنی سهم آن در حساب قاچاق میرود.
وی افزود: الان بر اساس برآورد تولید کنندگان و اتحادیه صنفی در بازار غیر رسمی لوازم یدکی خودرو بیش از 60 درصد در اختیار تولیدات تقلبی و غیر استاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است، بنابراین چون در سامانه ثبت نشده در آمار 5/5 میلیارد دلار حجم گردش مالی تولید کنندگان رسمی لحاظ نمیشود و این سهم در 2.5 میلیارد دلار قاچاق و غیر رسمی قرار میگیرد.
پرهام فر گفت: سال 98 به میزان 4300 میلیارد ریال کشفیات لوازم یدکی خودرو داشتیم، سال 99 این عدد به 7520 میلیارد ریال و در 9 ماهه 1400 به 16500 میلیارد ریال رسید و این کشفیاتی میباشد که به سطح عرضه ربطی ندارد.
سهم کشفیات لوازم یدکی خودرو به 12 درصد رسید
وی خاطر نشان کرد: سهم لوازم خودرو از کل کشفیات 4 درصد بود که به 12 درصد افزایش پیدا کرده است و لوازم یدکی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است که ایمنی خودرو و از همه مهمتر موضوع جان مردم را شامل میشود که در آمار تصادفات خودش را نشان میدهد.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: 13 قلم کالا طی ماههای آینده مشمول طرح میشود که تمام این 13 قلم کالا مستقیم به ایمنی خودرو مرتبط میشود مانند ترمز و جلوبندی.
برخورد با نشانهای مطرح پوشاک قاچاق و مراکز سطح عرضه ادامه دارد
مدیر کل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آغاز مراحل طرح لوازم خانگی و پوشاک گفت: سطح عرضه در موضوع پوشاک از سال 97 شروع شد و سالهای 99 و 1400 هم ادامه داشت و برای سال 1401 برخورد با نشانهای مطرح قاچاق و مراکز سطح عرضه ادامه دارد.
وی افزود: دلیل اصلی قاچاق بعنوان بیماری مستمر این است که تمام کالاهایی که نام بردیم وقتی به صورت قاچاق وارد میشود بخشی از نیاز بازار را پاسخ میدهدو نزدیک 25 درصد بازار در سامانه ثبت نمیشود که قاچاق یا تولید غیر رسمی است، ولی در عمل این وسیله فروخته میشود.
پرهام فر گفت: نظارتها در بخش لوازم یدکی ضعیف است و در موضوع لوازم یدکی طرح جامع شناسایی کالای غیرقانونی نداریم.
وی خاطر نشان کرد: طرحهای مقابله با قاچاق و تولید غیررسمی لوازم خانگی و پوشاک شروع شده است، ولی درباره لوازم یدکی خودرو اولین بار است که به شکل جدی سطح عرضه را دنبال میکنیم. حمایت از تولید یک وظیفه در حوزه قاچاق است، زمانی که در موضوع پوشاک طرحهای سطح عرضه را اجرا کردیم نزدیک به 300 میلیون دلار بازگشت بازار به سمت تولید کننده داخلی را داشتیم و درحوزه لوازم خانگی هم با برخورد قانونی، قاچاقچی و افرادی که از این طریق سود نامشروع بدست میآوردند، عقب نشینی کردند.
مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: همیشه در سطح عرضه راههای فرار داریم و ممکن است با کالایی در سطح مغازه برخورد شود، ولی از طریق فضای مجازی یا شبکههای اجتماعی بازار راه خود را پیدا کند که خیلی بزرگتر است.
وی افزود: در سطح عرضه به آگاهی بخشی مصرف کننده نیاز داریم که کالای خود را از مراجع قانونی تهیه کند و زمانی که از مغازه معتبر خرید میشود، شناسه رهگیری کالا را از طریق سامانه جامع تجارت و سامانه پیامکی استعلام کند.
پرهام فر ادامه داد: پیشنهاد میکنم نرم افزار سامانه جامع تجارت را برای استعلام کالاها در گوشی تلفن همراه داشته باشیم.
پرهام فر گفت: وقتی کالایی وارد مرحله برخورد در سطح عرضه میشود نیازمند طی کردن مقدماتی از قبیل تعریف شناسه کالا و شناسه رهگیری است، همچنین بعد از آن بر اساس ماده 7 آیین نامه اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره فراخوان کالاهای موجود در انبار و واحدهای صنفی میباشد و افرادی که این کالاها را دارند و از مبادی قانونی تهیه کردند، ولی شناسه ندارد با ارائه مدارک یا معرفی تامین کننده، شناسه دریافت میکنند و کالای موجود آنها تعیین تکلیف میشود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر این مراحل طی شده است و اگر کالایی شناسه ندارد، ضابطان در دستور کار برخورد به عنوان کالای قاچاق دارند.
برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی خودرو مستمر است
وی خاطرنشان کرد: در سطح عرضه از روز دوشنبه برخورد با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی شروع میشود و این طرح مستمری است که از باتری و کمک فنر خودرو آغاز میشود و در روزهای دیگر سعی میکنیم مراکز عمده توزیع مورد بازرسی و نظارت قرار گیرد، ولی بخشی از این کار از طریق تولید کنندگان عمده لوازم یدکی میباشد و اطلاع رسانی از طریق آنها به شبکه توزیع خودشان صورت گرفته است.
جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با سامانه اصالت سنجی پیامکی
معاون تجارت و خدمات وزیر صمت نیز در این برنامه گفت: طرح عملیات جمع آوری لوازم یدکی قاچاق و تقلبی چند مرحله دارد و در مرحله اول باید تولید کنندگان، واردکنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشها در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند.
علیرضا شاه میرزایی افزود: در مرحله دوم کالاها باید شناسه داشته باشد و بیش از 60 هزار شناسه صادر شده است و هزار و 100 شناسه برای کمک فنر و 3 هزار و 800 شناسه در باتری خودرو داریم و هر کدام از این شناسهها مربوط به یک نوع کالا میباشد و هر کالا با سطوح کیفی مختلف، شناسههای متفاوت میگیرد.
وی گفت: بنابراین فقط موضوع قاچاق نیست بلکه تقلب هم مهم است، سوم دریافت کد رهگیری است که به تعداد کالا صادر میشود و به عنوان نمونه برای کمک فنر 1 میلیون و 100 هزار کد رهگیری یکتا و بیش از 350 هزار کد رهگیری یکتا برای باتری صادر شده است.
معاون تجارت و خدمات وزیر صمت ادامه داد: در موضوع لوازم یدکی 270 تولید کننده و حدود 40 هزار خرده فروش در سامانه ثبت نام کردند و به همین میزان هنوز ثبت نام نکردند.
شاه میرزایی با اشاره به اینکه کد رهگیری در مبارزه با قاچاق و تقلب مؤثر است، گفت: کد رهگیری برای مصرف کننده بسیار مفید است، زمانی که مصرف کننده باتری خودرو خریداری میکند، شناسه کالا درج شده است و فروشنده، شناسه را به سامانه پیامکی ارسال و سامانه درباره اصالت باتری اطلاع رسانی میکند.
آغاز طرح مبارزه با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با دو طبقه کالا
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح ابتدایی مقابله با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی با دو قلم کالای باتری و کمک فنر اجرا میشود که شناسه گذاری 54 طبقه کالا شروع و کد رهگیری 54 طبقه کالا هم اجباری شد.
علیرضا شاه میرزایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره طرح عملیات جمعآوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی افزود: همچنین برای 314 طبقه کالا شناسه گذاری در حال انجام است که همه اینها در یک گروه کالایی لوازم یدکی خودرو میباشد.
وی ادامه داد: فقط روشهای برخورد جوابگو نیست و باید انگیزه اقتصادی ایجاد کنیم تا شناسه گذاری به نفع فعال اقتصادی باشد، اگر اکثریت از این طرح استقبال کنند میتوانیم با اقلیت برخورد کنیم.
شاه میرزایی تصریح کرد: استقبال مردم از این طرح موجب میشود که خود به خود توزیع کننده و تولید کننده به این سمت حرکت کنند.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در شبکه توزیع بیش از صد درصد روی قیمت تولید کننده افزایش را شاهد هستیم و الآن در این طرح میزان سود فروشندگان اینترنتی 5 درصد است و از نظر اصالت کالا دارای کد میباشد بنابراین اگر مردم شاهد خدمت بهتری با قیمت بهتر باشند از خرده فروشیها درخواست کالا با شناسه و کد رهگیری میکنند و با بازار سیاه و تقلب هم برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: تاکنون همراهی اصناف و تولید کنندگان در این طرح خوب بوده است و در این طرح رسانه باید مرحله به مرحله گزارش تهیه کند و دستگاهها با جدیت بیشتر ورود و مردم هم در این طرح همراهی کنند.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مقابله با قاچاق کار سادهای نیست، چون بحث چندین میلیارد دلار مطرح میشود که منافع برخی افراد است و باید با این منافع مقابله کنیم و وظیفه حاکمیت هم مقابله با این هاست.
وی خاطرنشان کرد: در طرح ابتدایی مقابله با لوازم یدکی قاچاق و تقلبی که با دو قلم کالا شروع شد، همزمان 36 گروه کالایی را در یک گروه انجام میدهیم.
شاه میرزایی گفت: سامانه جامع تجارت مربوط به فعالان اقتصادی است.
وی افزود: با دریافت کد رهگیری، انکارناپذیری ایجاد میکنیم یعنی تولید کننده نمیتواند تولیدات خود را انکار کند، همچنین سامانههایی ایجاد کردیم که کار آنها کمک به شفافیت توزیع و نظارت بر کار تعمیرکار است.
وی ادامه داد: مردم از طریق اینترنت میتوانند به فروشگاههایی که به صورت اینترنتی و فروشگاههای زنجیرهای ایجاد شده است، مراجعه کنند که در آنجا قطعه در هر نقطه ارسال میشود و بر تعمیرکاران نظارت دارند و میتوانند نظر خود را درباره عملکرد تعمیرکار ارائه دهند همچنین ما روی تمام کالاهای آنها شناسه گذاری و ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت داریم.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: افرادی که کالای لوازم یدکی خودرو را به صورت انبار نگهداری میکنند اگر تا این لحظه کد رهگیری دریافت نکردند فرصت دریافت کد رهگیری دارند، ولی مهلت قانونی آنها به اتمام رسیده است یعنی ضابطان اختیار برخورد دارند، ولی به این معنا نیست که سامانه برای آنها بسته شد، بنابراین همچنان امکان وارد کردن اطلاعات وجود دارد، ولی مهلت دو قلم کالای باتری و کمک فنر خودرو بارها تمدید شده است و از روز دوشنبه با موارد تخلف برخورد میشود.
وی خاطر نشان کرد: برخورد باکالاهایی که اقتصاد کشور و سلامت مردم را به خطر میاندازد برای ما به شکل مضاعف اهمیت دارد که لوازم یدکی خودرو و لوازم آرایشی و بهداشتی از این موضوع میباشد.
0 دیدگاه