یوسف نوری در آیین بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش که در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، با بیان اینکه خداوند را شاکریم که امروز، صدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش را جشن میگیریم گفت: درخواستم این است که بافت این مدرسه تاریخی را زنده نگه دارید، دانش آموزان در این مدرسه حضور داشته باشند و حرف تربیتی بزنیم، نه اینکه فقط به منظور برگزاری گردهماییها و مراسم از آن استفاده شود.
وی به کارکردها و نهادها در نظام اداری کشور اشاره و اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات شورای عالی آموزش و پرورش، سندتحول بنیادین است. نظام شورایی حاکم بر شوراهای عالی در نظام های حکمرانی از ارکان مهم تصمیمگیری هستند. با این حال خود این شوراها دچار چالشهایی شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شوراهای عالی ماهیت تقنینی، نظارتی یا هماهنگی و تنظیم گیری دارند گفت: ضمانت اجرایی شورای عالی آموزش و پرورش و تداخل عملکردی و تصمیمات شوراهای عالی- به عنوان مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی با شورای عالی آموزش و پرورش - از جمله چالش هایی است که مورد سوال است. باید حدود و اختیارات وظایف مشخص باشد. وظایف شوراها باید از یکدیگر تفکیک شود.
نوری افزود: فلسفه وجودی شورای عالی در کشور چیست؟ مثلا استخدام و آییننامه امتحانات در شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده میشود یا زبان مشترک برای تعریف مدرسه و کلاس درس نداریم، البته کتابی در این زمینه تدوین شد.
وی با بیان اینکه کار ما "آموزش و پرورش عمومی" است و کار شورای عالی انقلاب فرهنگی، "فرهنگ" است گفت: در کشورما بیش از ۸۰ شورا داریم که رئیس جمهور در ۳۲ شورا، رئیس است. یکسری ایرادها و چالش ها هست که باید روی آنها بحث شود. انتظارم به عنوان معلم از شورای عالی این است که اول یک مفهوم شناسی داشته باشیم و تفکیک جایگاه کرده و آنها را ترسیم کنیم. مخصوصا با شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی؛ در شورای عالی باید برای ضمانت اجرا کاری انجام دهیم و کمتر قانون بنویسیم، بسیاری قوانین اضافی باید حذف شوند.
0 دیدگاه