گلاب و 8 مزیت سلامتی و نحوه استفاده از آن

با استفاده صحیح از این مایع معطر از فواید شگفت انگیز آن بهره‌مند شوید. این یک واقعیت شناخته شده برای بسیاری از ما است که گلاب برای پوست ما مفید است و در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. اما مزایای بالقوه زیادی برای سلامتی نیز ارائه می‌دهد. همچنین در محصولات غذایی استفاده می‌شود. تحقیقات همچنین نشان داده است که گلاب خاصیت آرام بخش و ضدباکتریایی دارد.
گلاب و 8 مزیت سلامتی و نحوه استفاده از آن

طبق شواهد حکایتی، نوشیدن گلاب نیز می‌تواند برای شما مفید باشد. با این حال، بیشتر استفاده از آن مربوط به پوست است. اگر می‌خواهید نحوه استفاده از گلاب برای پوست خود را بدانید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


فواید گلاب برای سلامتی چیست؟


آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در گلاب می‌تواند با التهاب و قرمزی پوست مبارزه کند. آنها همچنین ممکن است به به تأخیر انداختن علائم پیری کمک کنند. گلاب همچنین برای بهبود زخم و کمک به درمان عفونت چشم شناخته شده است.

دیگران چه می خوانند:

1. می‌تواند با التهاب پوست مبارزه کند

عصاره گلبرگ گل رز فعالیت ضدالتهابی روی پوست نشان می‌دهد.
گلاب همچنین ممکن است از پوست در برابر التهاب ناشی از اشعه ماوراء‌بنفش محافظت کند.
گلاب همچنین حاوی ویتامین C است که به خواص ضدالتهابی آن کمک می‌کند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است. به این ترتیب، گلاب همچنین ممکن است قرمزی و تحریک پوست را کاهش دهد.
خواص ضدالتهابی گلاب همچنین ممکن است به درمان آکنه کمک کند.

2. در به تأخیر انداختن علائم پیری کمک می‌کند

استفاده منظم از گلاب ممکن است چین و چروک و حتی منافذ را سفت کند. می‌توانید هر روز صبح بعد از حمام از آن برای تقویت پوست خود استفاده کنید. با این حال، برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

3. در بهبود گلودرد مؤثر است

در طب سنتی هند از گلاب برای تسکین گلو درد استفاده می‌شده. همچنین به عنوان یک درمان برای لوزه‌های بزرگ استفاده می‌شود. این اثر را می‌توان به اثرات ضدباکتریایی آن نسبت داد. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

4. به درمان عفونت چشم کمک کند

گلاب ممکن است به درمان بیماری‌هایی که روی چشم تأثیر می‌گذارد کمک کند. در مطالعات، یک درمان گیاهی قطره چشم حاوی گلاب به عنوان یکی از مواد اولیه به درمان عفونت‌های چشم، از جمله ورم ملتحمه و سندرم چشم خشک کمک کرد.
گلاب دارای خواص ضددرد و ضدعفونی کننده است که ممکن است به درمان بیماری‌های چشمی کمک کند.

5. ممکن است به بهبود زخم کمک کند

خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی گلاب ممکن است به بهبود زخم‌ها کمک کند. ممکن است برای درمان سوختگی، جای زخم و بریدگی استفاده شود.
اثرات ترمیم زخم نیز در گونه‌ای از گل رز از همان خانواده‌ای که برای تهیه گلاب استفاده می‌شد مشاهده شد. رایحه درمانی استنشاقی با استفاده از گونه گل رز می‌تواند شدت درد را در بیماران سوختگی کاهش دهد.

6. ممکن است استرس را از بین ببرد

در اینجا تحقیقات بسیار کمتری وجود دارد. طرفداران گلاب بر این باورند که استنشاق بخارات آن می‌تواند به تقویت خلق و خو و کاهش استرس در افراد کمک کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که گلاب ممکن است اثرات ضدافسردگی داشته باشد. اگرچه مطالعات بر روی موش‌ها انجام شده است. برای اثبات این حقیقت به تحقیقات بیشتری در مورد افراد انسانی نیاز است.

7. ممکن است به درمان سردرد کمک کند

بخار درمانی با استفاده از گلاب (یا روغن گل رز) ممکن است به تسکین سردرد و میگرن کمک کند. قرار دادن کمپرس آغشته به گلاب روی سر به مدت 45 دقیقه ممکن است به شما آرامش دهد.

8. در بهبود مشکلات گوارشی مؤثر است

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره گل رز می‌تواند بر هضم، ترشح صفرا و گردش خون تأثیر مثبت بگذارد. به این ترتیب، ممکن است به درمان نفخ و ناراحتی معده نیز کمک کند.
گلاب (عصاره آن) در طب قدیم برای درمان دردهای شکمی و سایر مشکلات گوارشی نیز استفاده می شد.
اگرچه گلاب در پزشکی باستان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفته است، اما در دوران مدرن، مزایای آن هنوز در حال کشف است. تحقیقات بیشتر ضروری است. اما می‌توانید برای بهره‌مندی از برخی از مزایایی که در اینجا در مورد آن صحبت کردیم، استفاده از آن را شروع کنید.


گلاب در چه اشکالی موجود است؟


 

  • گلاب حاوی 10-50 درصد روغن گل رز است. در صنایع زیبایی و غذایی و همچنین اغلب در مراسم مذهبی استفاده می‌شود. جدا از استفاده از گلاب، می‌توانید از طریق روغن گل رز و گل‌های خشک شده نیز از خوبی گونه گل لذت ببرید.
  • روغن رز از تقطیر گل رز تولید می‌شود. معمولاً توسط شرکت‌ها به صورت انبوه تولید می‌شود. نسبتاً گران‌تر است.
  • از گل‌های خشک شده نیز می‌توان استفاده کرد که در آن جوانه‌ها و گلبرگ‌های آنها خشک می‌شود. گلبرگ‌ها معمولاً همراه با ماست یا مواد غذایی دیگر مصرف می‌شوند.
  • گلاب همچنین به شکل گل رز (دانه‌های گل رز) و عصاره (از گل یا گلبرگ استخراج می‌شود و جایگزین ارزان‌تری برای روغن رز است) موجود است.
  • عصاره‌های آبی نیز از گل و گلبرگ گرفته می‌شود اما برای اهداف تحقیقاتی استفاده می‌شود.
  • علاوه بر فوایدی که برای سلامتی دارد، می‌توانید از گلاب به روش‌های دیگری نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید از آن در آشپزخانه خود نیز استفاده کنید. اضافه کردن چند قطره گلاب به کوکتل خود می‌تواند آن را خوشمزه‌تر کند. همچنین می‌توانید آن را به جای اسانس وانیل معمولی در محصولات پخته شده خود استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید چند قطره گلاب به آب حمام خود اضافه کنید. می‌تواند اثر درمانی روی شما داشته باشد. گلاب همچنین می‌تواند پوست شما را نرم و لطیف کند.
  • پاشیدن مقداری گلاب روی اتو بخار پز در حالی که لباس‌هایتان را فشار می‌دهید، می‌تواند آنها را خوشبو کند.
  • همچنین می‌توانید از گلاب برای ایجاد بوی عطر استفاده کنید. مقداری گلاب را در یک بطری اسپری بریزید و پرده‌ها، ملحفه‌ها و سایر وسایل نرم اطراف خانه‌تان را غبارآلود کنید. به این ترتیب، خانه خود را با طراوت طبیعی یک عطر زیبا پر خواهید کرد.
  • استفاده از گلاب ساده است. اما آیا عوارض جانبی دارد؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا این نکته را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا گلاب عوارض جانبی دارد؟


  • گلاب نسبتاً ایمن است. هیچ تحقیقی مبنی بر اثرات جدی پس از مصرف گلاب وجود ندارد. با این حال، قبل از مصرف تست آلرژی را انجام دهید. تست آلرژی را پشت گوش انجام دهید و قبل از استفاده از گلاب روی پوست، 24 ساعت صبر کنید.
  • لطفا قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید. برخی از واکنش‌های گلاب ممکن است باعث ایجاد قرمزی، سوزش و احساس سوزش شود.
  • اطلاعات خاصی در مورد دوز گلاب وجود ندارد. ممکن است با هر بار استفاده دو تا سه قطره بخورید.
  • گلاب به طرق مختلف برای پوست مفید است و التهاب و خشکی پوست را مدیریت می‌کند. همچنین پیری پوست را کند می‌کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که می‌تواند به طور موثر با گلودرد، عفونت چشم، سردرد و مشکلات گوارشی مقابله کند.
  • می‌توانید گلاب را در منزل با گلبرگ‌های گل رز و آب مقطر تهیه کنید. می‌توان آن را مستقیماً روی پوست قرار داد یا برای اهداف آشپزی یا به عنوان اسپری استفاده کرد. گلاب هیچ اثر منفی ندارد مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از آن روی پوست خود تست انجام دهید.

گلاب و 8 مزیت سلامتی و نحوه استفاده از آن

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟