چگونه از شر علائم کشش سفید خلاص شویم؟

آیا نمی‌دانید چگونه از شر خطوط سفید پوست خلاص شوید؟ آیا راه حلی وجود دارد؟
چگونه از شر علائم کشش سفید خلاص شویم؟

تقریباً همه با مشکل علائم کشش روی پوستشان را تجربه کرده‌اند. اگرچه این علائم هیچ خطری برای سلامتی ندارند اما ظاهر چندان جذابی هم ندارند. هرچه خطوط سفیدتر باشد قدیمی‌تر است و زمان طولانی‌تری است که روی پوست به وجود آمده‌اند. متأسفانه، علائم کشش سفید را نمی‌توان به طور کامل از بین برد. اما می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند و سعی کرد زیبایی و شفافیت پوست را دوبار پس گرفت. در این مقاله، تمام آنچه را که باید در مورد ترک‌های سفید پوستی و نحوه مقابله با آن بدانید، آورده‌ایم. به پایین بروید!


علائم کشش سفید چیست؟


دیگران چه می خوانند:

علائم کشش در مرحله اولیه خود دارای رنگ قرمز یا بنفش هستند. با این حال، هنگامی که آن‌ها شروع به پیر شدن می‌کنند، سفید می‌شوند. از تغییر رنگ آن‌ها می‌توانید متوجه شوید که ترک‌های پوستی چند ساله هستند.
هنگامی که علائم کششی به تازگی ایجاد شده‌اند، قرمز رنگ هستند. این به دلیل رگ‌های خونی قابل مشاهده درست در زیر سطح پوست شما است. علائم کشش قرمز به سرعت به درمان پاسخ می‌دهند و به راحتی بهبود می‌یابند.
علائم کشش سفید یا (striae alba) قدیمی‌تر هستند. با گذشت زمان، رگ‌های خونی زیر پوست کشیده شده باریک‌تر می‌شوند و کمتر به درمان پاسخ نمی‌دهند. آن‌ها دیگر تولید کلاژن را برای پوشاندن جای زخم تحریک نمی‌کنند. به همین دلیل است که علائم کشش سفید برای درمان سخت است. خلاص شدن از شر آن‌ها تقریباً غیرممکن است. با این حال، ممکن است با درمان منظم کمی محو شوند.
عوامل متعددی در ایجاد ترک‌های پوستی شما نقش دارند. آن‌ها را در زیر بررسی کنید.


علل ترک‌های سفید پوست چیست؟


زمانی که پوستتان به سرعت کشیده می‌شود، دچار ترک‌های پوستی می‌شوید. هنگامی که پوست شما کشیده می‌شود، شبکه الیاف الاستیک در درم شما (لایه میانی پوست) مختل می‌شود. الیاف الاستیک به پوست شما خاصیت ارتجاعی می‌دهد تا پس از کشیده شدن به حالت قبلی خود بازگردد. هنگامی که علائم کشیدگی ایجاد می‌کنید، پوست شما به طور خودکار سعی می‌کند تا فیبرهای الاستیک آسیب دیده را ترمیم کند. با این حال، بدن شما ممکن است آن‌ها را به طور کامل درمان نکند و علائم باقی بمانند. عوامل متعددی ممکن است باعث کشیده شدن پوست و بر جای گذاشتن آثار شود:
بارداری: در دوران بارداری، پوست کشیده می‌شود تا جا برای نوزاد باز شود.
کاهش وزن یا افزایش وزن: زمانی که به سرعت وزن اضافه یا کم می‌کنید ممکن است علائم کشش ایجاد شود. نوجوانانی که به سرعت رشد می‌کنند نیز ممکن است دچار کشیدگی شوند.
بدنسازی: افزایش سریع اندازه بافت عضلانی شما می‌تواند علائم کششی را به جا بگذارد.
کورتیکواستروئیدها: استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها بر روی پوست می‌تواند توانایی پوست شما را برای کشش کاهش دهد و باعث ایجاد علائم کشش شود.
کاشت سینه: این نوع جراحی می‌تواند پوست را کشیده و آثاری از خود به جای بگذارد.
اختلالات غده آدرنال: اگر به سندرم مارفان، سندرم کوشینگ یا سندرم اهلرز دانلوس مبتلاء هستید، ممکن است علائم کشش روی پوست خود مشاهده کنید.
ژنتیک: اگر علائم کشش در خانواده شما وجود داشته باشد، ممکن است به آن مبتلاء شوید.
این یک تصور غلط رایج است که خاراندن شکم در دوران بارداری منجر به ترک‌های پوستی می‌شود. با این حال، نباید پوست خود را خارش دهید زیرا مستعد بریدگی و عفونت است. اگر علائم کشش تازه را بدون درمان رها کنید، ممکن است سفید شوند و درمان آن‌ها دشوار شود. بنابراین، آیا می‌توان از شر علائم کشش سفید خلاص شد؟ شاید این به این دلیل است که بیشتر درمان‌های موجود بر روی ترک‌های پوستی اولیه تمرکز دارند که درمان آن‌ها آسان‌تر است. بخش بعدی را بررسی کنید تا بیابید برای محو کردن علائم کشش سفید چه کاری می‌توانید انجام دهید.


نحوه درمان علائم کشش سفید


شواهد برای درمان علائم کشش سفید حداقل است و نتایج متناقضی دارد. روش‌های درمانی که روی ترک‌های اولیه اثر می‌گذارند، ممکن است نتایج مشابهی در علائم کشش دیررس (striae alba) نداشته باشند. با این حال، همچنان می‌توانید گزینه‌های درمانی زیر را امتحان کنید.

گزینه‌های رایج درمان پزشکی

1. میکرودرم ابریژن

این یک روش بدون درد است که در آن متخصص مراقبت‌های بهداشتی از یک دستگاه گرز مانند با نوک حاوی کریستال‌های ریز استفاده می‌کند. این دسته دستگاه به آرامی روی پوست مالیده می‌شود تا لایه‌برداری آن، حذف سلو‌ل‌های مرده پوست و تحریک تولید کلاژن صورت گیرد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید چندین جلسه را پشت سر بگذارید.
چندین مطالعه نشان داده‌اند که میکرودرم ابریژن در بهبود ظاهر علائم کشش اولیه (قرمز) مؤثر است. بنابراین، ممکن است این درمان را روی علائم کشش سفید خود امتحان کنید. ممکن است لازم باشد چندین جلسه را انجام دهید تا برخی از نتایج را مشاهده کنید.

2. میکرونیدلینگ

در این فرآیند از وسیله‌ای گرز مانند با سوزن‌های ریز استفاده می‌شود. سوزن‌ها در ناحیه تحت درمان قرار می‌گیرند تا تولید کلاژن افزایش یابد. این به پوشاندن جای زخم و بهبود ظاهر پوست شما کمک می‌کند.
در مطالعه‌ای که شامل زنان کره‌ای بود، میکرونیدلینگ در درمان علائم کشش زودرس و دیررس مؤثر بود. در واقع، میکرونیدلینگ در درمان ترک‌های پوستی مؤثرتر از میکرودرم ابریژن است.

3. لیزر درمانی

لیزر درمانی اغلب برای به حداقل رساندن ظاهر اسکارها و علائم استفاده می‌شود. انواع مختلفی از لیزر وجود دارد که بسته به شدت اسکار و وضعیت پوست شما استفاده می‌شود. در یک مطالعه، ده زن (نوع پوست فیتزپاتریک III-V) با علائم کشش سفید تحت درمان با لیزر فرکشنال غیرآبلاتیو 1540 نانومتری به مدت چهار بار در فواصل زمانی 4 هفته ای قرار گرفتند. 1% تا 24% بهبود در ظاهر علائم کشش آن‌ها وجود داشت. فقط یک زن پس از درمان هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب را تجربه کرد.
لیزر CO2 فرکشنال (10600 نانومتر) نیز در بهبود ظاهر علائم کشش سفید در بیماران مبتلاء به نوع پوست فیتزپاتریک III و IV مؤثر است. ترکیبی از لیزر رنگی پالسی و لیزر CO2 فرکشنال نیز مفید بود.

4. درمان موضعی

هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که اثربخشی درمان‌های موضعی (پمادها و داروهای خانگی مانند روغن بادام، کره کاکائو و غیره) را بر روی ترک‌های پوستی ثابت کرده باشد. درمان‌های موضعی ممکن است اثر خفیفی بر روی ترک‌های پوستی داشته باشند، نه به دلیل ترکیباتشان، بلکه به دلیل اثر مرطوب‌کنندگی است.
استفاده از ترتینوئین (مشتق شده از ویتامین A) نتایج متناقضی را نشان داد. در چهار کارآزمایی بالینی، ترتینوئین در بهبود علائم کشش اولیه مؤثر بود اما بر روی ترک‌های سفید بی‌اثر بود. برخی مطالعات دیگر که اثر ترتینوئین را بر روی علائم کشش (نوع مشخص نشده) ارزیابی کردند، نشان دادند که در بهبود ظاهر آنها مؤثر است.

5. جراحی زیبایی

زیر چاقو رفتن گزینه دیگری برای بهبود ظاهر علائم کشش است. انجام جراحی زیبایی به عنوان یک گزینه بستگی به بخشی از بدن دارد که در آن علائم کشیدگی دارید. گران است و خود جراحی می‌تواند جای زخم‌های تازه‌ای را به جای بگذارد. همانطور که قبلاً گفته‌ایم که درمان‌های طبیعی و خانگی به دلیل اثرات مرطوب‌کننده‌شان ممکن است فقط تأثیر ملایمی روی ترک‌های پوستی داشته باشند. بنابراین، مرطوب نگه داشتن ناحیه به خوبی ممکن است راهی برای بهبود ظاهر ترک‌ها باشد. در اینجا چند گزینه وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

درمان‌های خانگی برای درمان ترک‌های سفید پوستی

1. روغن بادام تلخ

در دوران بارداری، ماساژ شکم خود با روغن بادام تلخ روزانه به مدت 15 دقیقه ممکن است باعث کاهش علائم کشش شود. این مطالعه نشان داد که تأثیر ماساژ روی پوست – نه استفاده از روغن بادام – مسئول نتایج بوده است با این حال، هیچ مدرکی مبنی بر درمان ترک‌های سفید (دیر) وجود ندارد. صرف نظر از این، روغن بادام خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد، بنابراین می‌توانید به طور مرتب علائم را با روغن بادام مرطوب کنید تا ظاهر ترک‌ها را بهبود ببخشید.

2. هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک دارای خواص مرطوب‌کنندگی است و اغلب برای جلوگیری از پیری پوست استفاده می‌شود. این خاصیت مرطوب‌کنندگی اسید هیالورونیک ممکن است به شما در کاهش ظاهر ترک‌های پوستی کمک کند.

3. روغن نارگیل 

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کرالا بر روی موش‌ها انجام شد نشان داد که روغن نارگیل بکر با افزایش تولید کلاژن به بهبود زخم‌های بریده شده کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضدالتهابی است. بنابراین، ممکن است به مرطوب نگه داشتن پوست شما و بهبود ظاهر ترک‌های سفید کمک کند.

4. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و به نرمی و سلامت پوست شما کمک می‌کند. همچنین تولید کلاژن و الاستین را تحریک می‌کند، پوست شما را انعطاف‌پذیرتر می‌کند و از علائم پیری جلوگیری می‌کند. این آن را به یک ماده بالقوه ایده‌آل برای درمان علائم کشش سفید تبدیل می‌کند.

5. کره کاکائو

اگرچه تحقیقات نشان داده است که کره کاکائو در درمان علائم کشش سفید مؤثر نیست، اما به مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش هیپرپیگمانتاسیون کمک می‌کند. این خواص می‌تواند پوست شما را نرم نگه دارد و خارش اطراف ترک‌های سفید را کاهش دهد.
هیچ روش پزشکی، داروی تجویزی یا درمان خانگی نمی‌تواند علائم کشش شما را به طور کامل ناپدید کند. بسیاری از مطالعاتی که کارایی روش‌های درمانی ممکن را ارزیابی می‌کنند، قطعی نیستند و نتایج متناقضی دارند. بهترین راه ممکن برای جلوگیری از ترک‌های سفید پوست، درمان آن‌ها در مراحل اولیه است. این ممکن است به طور کامل از آن‌ها جلوگیری نکند، اما می‌تواند ظاهر آن‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد.
درمان‌های خانگی برای درمان ترک‌های سفید پوست
درمان ترک‌های سفید پوستی دشوار است، اما می‌توانید با برخی از درمان‌های خانگی مؤثر، ظاهر آن‌ها را کاهش دهید. شما می توانید با استفاده منظم از برخی از مواد اولیه موجود در کابینت آشپزخانه خود، این علائم کشش را کاهش دهید.
اگر اضافه وزن دارید و در یک برنامه کاهش وزن ثبت نام کرده‌اید، یا اگر باردار هستید، توصیه می‌شود اقدامات اولیه را برای جلوگیری از ترک‌های پوستی انجام دهید. در حالی که نمی‌توانید به طور کامل از آن جلوگیری کنید، حداقل می‌توانید شدت آن‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید. نکات به اشتراک گذاشته شده در مقاله را دنبال کنید همین نکات ساده، پوست‌تان را درخشان می‌کند! همینطور با پزشک مشورت کنید تا در مورد همه احتمالات صحبت کنید، و از همه مهم‌تر، صبر داشته باشید. ترک‌های پوستی یک شبه محو نمی‌شوند. از این رو، هر رویکردی که در پیش گرفته‌اید، باید به آن زمان بدهید تا نتایج را نشان دهد. 

چگونه از شر علائم کشش سفید خلاص شویم؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟