هنگامی که بیش از حد عادی بودن، بسیار استایلیش است

این امری بسیار عادیست که در دنیای فشن، شاهد استایل‌هایی باشیم که در نخستین نگاه، باعث واکنش‌های مثبت و منفی بشود.
هنگامی که بیش از حد عادی بودن، بسیار استایلیش است

همه ما کت‌واک‌هایی را دیده‌ایم که کانسپت‌هایشان، با عقل جور در نمی‌آیند و نامتعارف هستند. همه این‌ها نشان دهنده تنوع و گستردگی این صنعت است و مهم‌تر از همه، اینکه برای هر سلیقه‌ای، یک سبک پوشش وجود دارد.
در این مطلب، نگاهی به سبکی خواهیم داشت که عادی بودن را، به استایلی بسیار محبوب تبدیل کرده که در سرتاسر دنیا، طرفداران بی‌شماری دارد. با کمد سارک در بررسی سبک Normcore (نورمکور) همراه باشید.

همه چیز درباره انتخاب بلوزهای پاییزی اورسایز

دیگران چه می خوانند:

نگاهی به استایل Normcore

Normcore چیست؟

عبارت نُرمکور که ترکیبی از کلمات Normal و Hardcore است، نخستین بار توسط یکی از مجله‌های گروه فشن فورکستینگ، یعنی K-Hole استفاده شد و در این مجله بود که این سبک پوشش، به عنوان یک “استایل” معرفی ‌شد. اما نورمکور چیست؟ در طول روز، هنگامی که در خیابان‌های شهر خود قدم می‌زنید، متوجه می‌شوید که اکثریت افراد لباس‌های دیزاینر و برند برتن ندارند.
اغلب، پوشاکی را بر تن افراد میبینید که توسط تولیدی‌ها و برندهای بسیار خُرد تولید شده و دارای استایل خاصی نیستند. پوشش “نرمال” در جوامع، چیزی است که طبیعتا، بیشتر از هر استایل دیگری دیده می‌شود. شلوارهای ساده کتان یا جین، پیراهن‌های یقه دار، کفش‌های غیر برند و… از جمله آیتم‌هایی هستند که اغلب در کمد همه‌ی افراد دیده می‌شود.
حال، نورمکور هم دقیقا به این موضوع اشاره می‌کند و هدف از آن، “خاص نبودن” و تقلید از استایل “افراد عادی” است. اما این استایل به تقلید از پوشش عادی جامعه ختم نمی‌شود. نوعی خاص بودن در این استایل وجود دارد که کسی نمی‌تواند بر روی آن انگشت بگذارد و به همین خاطر است که در معنی واقعی نورمکور، اختلافات زیادی وجود دارد.
برخی می‌گویند که این ترند، به عنوان یک جوک یا میم معرفی شد و برخی معتقدند که این سبک پوشش، تاثیر شایسته‌ای بر ترندهای امروزی و استریت فشن گذاشته است. نکته جالب اینجاست که هر دو طرف درست می‌گویند؛ بررسی مجله K-Hole از نورمکور، کاملا جدی نبود و هدف آن، بیشتر بررسی رفتار مصرف کنندگان در رابطه با پوشاک بود و نه یک ترند.

 

نمونه‌هایی از استایل نورمکور

نمونه‌هایی از استایل نورمکور

نمونه‌هایی از استایل نورمکور

 

ترندهای عجیب و خلاقانه مردانه در سال 2021-2022

 

اما در دنیای امروز، این امری عادیست که یک جوک به پدیده‌ای فراگیر تبدیل شود. در مقاله K-Hole گفته شده است که: “نورمکور از کول بودنی که متکی بر تقاوت است عبور می‌کند و کول بودنی را ارائه می‌دهد که متکی بر عادی و راکد بودن است. این استایل، دستبردی به جلوه بصری پوشاک عادی نمی‌زند؛ بلکه خود را با شرایط وفق می‌دهد. برای اینکه نورمکور را به طور کامل درک کنید، باید بدانید که چیزی به اسم “نرمال” وجود ندارد.”
منظور از این صحبت، این است که نورمکور، لزوما یک استایل بسیار خاص و آوانگارد نیست؛ بلکه دنبال کردن سبک پوششی است که 90% جمعیت دنبال می‌کنند. حال، شاید از خود بپرسید که چرا سبک پوشش روزمره افراد عادی، باید به یک ترند فراگیر و تاثیر گذار تبدیل شود!

 

نورمکور زنانه

نورمکور زنانه

نورمکور زنانه

 

در سال 2013 و 2014، ترندهایی به وجود آمدند که افراد را به خاص بودن تشویق می‌کردند. افراد مدام در تلاش بودند تا خود را از هر چیزی که محبوب بود، دور کنند تا بگویند که ما خاص هستیم و پیرو ترندهای اجتماعی نیستیم. به هر ترند محبوبی که نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در مقابل آن، یک پدیده دیگر به وجود می‌آید که هدف آن، مخالفت با آن ترند است.
نورمکور، در اوجِ ترندی پدیدار شد که اصرار زیادی بر خاص بودن افراد داشت. در این سبک زندگی، افراد به استقبال از سادگی و عادی بودن تشویق می‌شدند و مهم‌تر از همه، اینکه نیازی به دنبال کردن ترندهای خاص برای ساختن هویت فردی نیست.

 
استایل عادی و کلیشه‌ای در نیویورک

استایل عادی و کلیشه‌ای در نیویورک

 

نورمکور به عنوان یک سبک پوشش

اما در استایل نورمکور، چه آیتم‌هایی وجود دارد؟ چه پوشاکی به این سبک اختصاص داده می‌شود؟ پوشاک روزمره آمریکایی، بزرگترین منبع الهام این سبک پوشش است. به عبارتی دیگر، لباس‌هایی که معمولا بر تن پدرهای آمریکایی یا مردان میانسال می‌بینید:
تی‌شرت‌های ساده، پیراهن‌های یقه دار کتان و ساده، شلوارک‌های خاکی یا همان Khaki Cargo Shorts، ژاکت‌های پشمی یا Fleece Jacket، کتانی‌های New Balance یا هر کتانی رانینگ که توسط عموم پوشیده می‌شود، صندل‌های Croc، جین آبی سنگشور شده که نه تنگ است و نه گشاد، جوراب‌های سفید اسپورت، کلاه کپ نیویورکی یا Yankee، یا هر کلاه کپ بیسبالی که دوست دارید، و بلوزهای یقه اسکی.
این لیست از پوشاک، متعلق به آمریکای شمالی است چون تمامی این لباس‌ها را می‌توانید برتن اکثر افراد عادی در خیابان‌های شهرهای آمریکا، مخصوصا نیویورک سیتی ببینید. اما نکته اینجاست که اکثر افراد این لباس‌ها را به دلایلی مانند، مقرون به صرفگی، راحتی و کیفیت قابل قبول، تهیه و می‌پوشند.
این افراد به این فیت‌ها به عنوان یک فیت “استایلیش” نگاه نمی‌کنند بلکه بیشتر، این موضوع مطرح است که اصلا نگاه خاصی درکار نیست. حال، افرادی که استایل نورمکور را دنبال می‌کنند، به خواسته خود، این فیت‌ها را انتخاب می‌کنند و دلیلش همان خاص نبودن است. “خودآگاهی”، کلمه‌ای است که در توصیف نورمکور، به وفور استفاده می‌شود و بخش بسیار مهم و حیاتی از این سبک پوشش و زندگی است.

 

نگاهی به ساب کالچرهای ژاپنی در فشن

 

نورمکور به عنوان یک سبک پوشش

نورمکور به عنوان یک سبک پوشش

نورمکور به عنوان یک سبک پوشش

 

حال نکته اینجاست که آیتم‌های این استایل، همگی آمریکایی هستند. اگر به عنوان مثال، شما این سبک را در ایران دنبال کنید، بسیار خاص و متمایز دیده خواهید شد. این امر، برخلاف قوانین نورمکور است مگر اینکه بخواهید در خیابان‌های تهران، مانند یک New Yorker لباس بپوشید. درست است که استایلتان نورمکور است، اما در ایران، نورمکور چیز دیگریست.
اگر میخواهید در ایران، استایلی نورمکور داشته باشید، کافیست که به کمد مردهای خانواده خود مراجعه کنید. پیراهن یقه دار چهارخانه، شلوار جینی که مانند شلوار پارچه‌ای خط اتو دارد، شلوار کتان ساده، کفش چرم طبی. این آیتم‌ها لزوما زیبا یا استایلیش نیستند، اما چیزهایی هستند که اغلب بر تن افراد عادی، در سطح شهر می‌بینید.

 

نورمکور به عنوان یک سبک پوشش

نورمکور به عنوان یک سبک پوشش

نورمکور به عنوان یک سبک پوشش

 

نکته‌ی بسیار مهم، این است که در نورمکور، افرادی پیرو این سبک محسوب می‌شوند که در مواقع عادی استایلیش هستند و برای تنوع، به صورت خودآگاه، پوشاک کاملا عادی و کلیشه‌ای می‌پوشند. این همان نقطه تمایزی است که میان پوشاک عادی و نورمکور وجود دارد. یک شخص عادی با پوشاک عادی خود، پیرو نورمکور نیست چون انتخابش ناخودآگاه، و بر اساس فاکتورهایی مانند قیمت و کارآییست. پوشاک او، برای او، فقط پوشاک است و برای یک دنبال کننده‌ی دنیای فشن، لباس‌های نورمکور.

سلبریتی‌هایی که اسطوره‌های نورمکور محسوب می‌شوند

برخی از سلبریتی‌ها و اشخاص مهم در آمریکا، سهم بسیار مهمی در پیشرفت و ترند شدن این استایل دارند. این‌ها، افراد بسیار مشهور و ثروتمندی هستند که پوشاک عادی، کلیشه‌ای و ارزان را به لباس‌های برند و دیزاینر ترجیح می‌دهند. در لیست زیر، با افرادی آشنا خواهیم شد که از آنها بعنوان رهبران سبک نورمکور یاد می‌شود:

Steve Jobs: کمتر کسی وجود دارد که استیو جابز را نشناسد. این مرد نابغه که بنیانگذار کمپانی اپِل است، جدا از اختراعات بینظیر خود، بیشتر با سبک پوشش بسیار جالب، منحصربفرد و مهم‌تر از همه، نورمکور خود شناخته می‌شود. در مراسم رونمایی از محصولات جدید اپِل، استیو جابز همیشه یک فیت را می‌پوشید و آن هم یقه اسکی مشکی، به همراه شلوار جین ساده و کتانی New Balance طوسی رنگ. سبک پوشش استیو جابز به قدری ساده ولی در عین حال آیکونیک بود که امروزه، استایل او، منبع الهام بزرگی در نورمکور است. بسیاری از پیروان این سبک، مانند استیو جابز لباس می‌پوشند.

 
استایل آیکونیک و همیشگی استیو جابز

استایل آیکونیک و همیشگی استیو جابز

 

مدل حجاب به سبک کشورهای اسلامی

 

Shia Labeouf:

شیا لِبوف شخصی است که به سختی می‌توان او را از سایر افراد تشخیص داد. او به قدری استایل نورمکور را به خوبی دنبال می‌کند که اگر وی را در خیابان‌ ببینید، شاید هیچوقت نفهمید که او یک بازیگر بسیار معروف است. شیا، اصول نورمکور که استتار میان جمعیت و دیده نشدن است را استادانه انجام می‌دهد و از او به عنوان یکی از اسطوره نورمکور یاد می‌شود.
او به غیر از نورمکور، Homeless Chic را هم به پدیده‌ای فراگیر تبدیل کرد؛ استایلی که از سبک پوشش بی‌خانمان‌های آمریکایی تقلید می‌کند. بسیاری از مواقع، او با بی‌خانمان‌ها اشتباه گرفته‌ شده و یا اینکه بسیاری فکر می‌کردند که او ورشکست شده. ولی در اصل، شیا قصد دیده نشدن، استتار و دوری از شهرت را داشته و استایل نورمکور یا هوملس‌شیک را دنبال می‌کرده.

 

برخی از استایل‌های جالب شیا لبروف

برخی از استایل‌های جالب شیا لبروف

برخی از استایل‌های جالب شیا لبروف

 

برخی از استایل‌های جالب شیا لبروف

برخی از استایل‌های جالب شیا لبروف

برخی از استایل‌های جالب شیا لبروف

 

Adam Sandler:

آدام سندلر، کمدین آمریکایی هم از دسته سلبریتی‌هایی است که فارغ از ثروت کلانش، تمایلی به پوشیدن لباس‌های دیزاینر و برند نشان نمی‌دهد. بر خلاف شیا لبروف، آدام سندلر قصد استتار ندارد، بلکه همه او را با استایل همیشگی و جالبش می‌شناسند. عینک دودی، شلوارک‌های ورزشی، کتانی‌های Nike، جوراب اسپورت سفید و تی‌شرت‌های اوورسایز Jersey یا تی‌شرت‌هایی که در مراکز خرید مانند Walmart قابل خریداری هستند. او به قدری این استایل نورمکور را دوست دارد که در بسیاری از فیلم‌هایش هم، آدام را با همین لباس‌ها میبینیم.
این فیت در شهرهایی مانند نیویورک، آیکونیک شده و افراد عادی که به این صورت لباس می‌پوشند، اغلب با آدام سندلر اشتباه گرفته می‌شوند.

 

چطور پترن‌های مختلف را استایل کنیم؟ (ترند فصل آینده)

 

استایل منحصربه‌فرد آدام سندلر

استایل منحصربه‌فرد آدام سندلر

استایل منحصربه‌فرد آدام سندلر

 

Keanu Reeves:

کیانو ریوز که بیشتر با نقش‌های آیکونیکش در فیلم‌های ماتریکس و جان ویک شناخته می‌شود، یکی دیگر از سلبریتی‌هایی است که به امتناع از پوشیدن لباس‌های دیزاینر معروف است. او اغلب لباس‌های بسیار ساده‌ای می‌پوشد که برتن افراد عادی دیده می‌شود.

 

کیانو ریوز با استایل همیشگی خود در خیابان‌های نیویورک}

کیانو ریوز با استایل همیشگی خود در خیابان‌های نیویورک}

کیانو ریوز با استایل همیشگی خود در خیابان‌های نیویورک

 

Tyler The Creator:

رپرهای آمریکایی استایل کلیشه‌ای دارند که از لباس‌های دیزاینر Gucci، Louis Vuitton و… و میزان زیادی از اکسسوری‌های قیمتی تشکیل شده است. تایلر، رپری است که این کلیشه را شکسته و یکی از آیکونیک‌ترین استایل‌ها میان هیپ هاپ آرتیست‌ها را ازآن خود کرده است.
پولو شِرت‌های رنگی، شلوارک و کفش‌های کژوال، کلاه کپ بیسبال و… همگی بخشی از استایل نورمکور این رپر هستند. تایلر برند فشن خود، یعنی GOLf WANG را بر اساس استایل کژوال و نورمکور خود تاسیس کرد.

 

تایلر در مراسم جوایز گرَمی و خیابان‌های نیویورک

تایلر در مراسم جوایز گرَمی و خیابان‌های نیویورک

تایلر در مراسم جوایز گرَمی و خیابان‌های نیویورک

 

سلبریتی‌های دیگری هم هستند که این سبک را دنبال می‌کنند. Mark Zuckerberg و… همگی افرادی هستند که انتخابشان، همیشه لباس‌های ساده و عادیست. همه‌ی این سلبریتی‌ها اشخاصی هستند که توانایی خرید و پوشیدن لباس‌های برند را دارند، اما انتخاب می‌کنند که این کار را انجام ندهند و شبیه به مردم جامعه باشند. این یکی از اصول نورمکور است.

جایگاه نورمکور در صنعت مد و فشن

نورمکور به عنوان یک ترند فعال، عمر بسیار کوتاهی داشت اما عناصر آن، جایگاه خود را در صنعت مد و فشن حفظ کردند. در سال‌های اخیر که شاهد بازگشت استایل‌های نوستالژیک دهه‌های 90 و سال 2000 هستیم، نمی‌توانیم نورمکور را کنار بگذاریم. همچنین، نورمکور، دیگر یک ترند نیست بلکه به بخش بسیار مهم و بزرگی از استریت فشن شهرهای آمریکایی، بخصوص نیویورک شده است.
در هفته‌های مد نیویورک، همیشه شاهد حضور افرادی هستیم که “سادگی استایلیش” را انتخاب کرده‌اند و پوشاک آنها، با وجود سادگی، نوعی جذابیت در خود دارد. استقبال از مینیمالیسم در این دوران هم سهم شایسته‌ای در این موضوع دارد. در میان برندهای معروف هم، Balenciaga و Vetements، از معدود برندهای رده بالایی هستند که اغلب در رانوی‌های خود، عناصری از نورمکور را به کار می‌برند.
در نتیجه، می‌توان گفت که نورمکور، از یک ترند، به استریت فشن تبدیل شده و طرفداران زیادی در دنیای مد و فشن دارد.

 

شلوار جین مام استایل چیست؟

 

برخی از لوک‌های نورمکور برند بالنسیاگا در کالکشن سال 2018

برخی از لوک‌های نورمکور برند بالنسیاگا در کالکشن سال 2018

برخی از لوک‌های نورمکور برند بالنسیاگا در کالکشن سال 2018

 

تحولات مانتو در 40 سال گذشته در ایران

 

نتیجه‌گیری

هدف فشن، این است که به افراد، اجازه منعکس کردن هویت خود در غالب پوشاک را بدهد. استایل‌های بیشماری هستند که برای تمامی سلایق خلق شده‌اند و به لطف صنعت مد، افراد، بیشتر حس آزادی، فردیت و خوشحالی می‌کنند. مسیر کلی فشن به این صورت است که برای خاص بودن، شما نیازی به دنبال کردن هنجارها و ترندهای پذیرفته شده ندارید و می‌توانید جوری لباس بپوشید که دوست دارید.
اما مشکل اینجاست که “عادی و نرمال”، در این عقیده، پدیده‌های منفی و محدود کننده‌ای جلوه داده می‌شوند؛ اینکه شما باید خود را از جامعه جدا کنید تا فردیت خود را پیدا کنید. اینجاست که نورمکور به صحنه می‌آید و معادله را به هم می‌زند. نورمکور می‌گوید که شما می‌توانید کول بودن و فردیت را در عادی بودن هم پیدا کنید.
هیچ مشکلی در نرمال و عادی بودن وجود ندارد و سادگی، می‌تواند بسیار استایلیش باشد. چیزی که نورمکور ارائه می‌دهد، آزادی و ثبات بیشتری را در اختیار افراد می‌گذارد. به همین خاطر است که در سال‌های اخیر، افراد با پوشاک عادی خود، بیشتر از قبل احساس راحتی، آرامش و نزدیکی می‌کنند چون نورمکور، آن حس منفی بیش از حد عادی بودن را، به چیزی مثبت و استایلیش تبدیل کرده است.

هنگامی که بیش از حد عادی بودن، بسیار استایلیش است

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟