ورزش چه تاثیری در کاهش استرس دارد؟

استرس و اضطراب دو مشکلی هستند که همیشه در زندگی ما وجود دارند. گاهی میزان استرس آنقدر زیاد می‌شود که ما به دنبال راه چاره برای حل این مشکل هستیم.
ورزش چه تاثیری در کاهش استرس دارد؟

اما آیا واقعا راهی وجود دارد که میزان استرس و اضطراب را کاهش دهد؟ شاید این سوالی باشد که شما همیشه به دنبال یافتن پاسخ آن بودید. باید بدانید که روش‌های مختلفی برای کاهش استرس وجود دارد که ورزش کردن یکی از آن‌ها است. تاثیر ورزش در کاهش استرس نیز توسط برخی تحقیقات ثابت شده، اما دقیقا چه روش‌هایی به رفع استرس کمک می‌کنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این ورزش‌ها را خدمتتان معرفی کنیم.

تاثیر ورزش در کاهش استرس

متاسفانه وجود احساس استرس و اضطراب در وجود انسان یکی از مشکلات همیشگی است. شاید بعضی اوقات چندان مهم نباشد، اما اگر میزان استرس بیشتر شد برای کاهش آن چکار باید کنیم؟ آیا راهی برای کاهش استرس وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که شما می‌توانید با روش‌های ساده‌ای و از طریق برخی فعالیت‌های بدنی استرس خود را کاهش دهید.

دیگران چه می خوانند:

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش کردن اثرات مثبت مختلفی بر روی سلامتی دارد که یکی از این‌ها کاهش میزان استرس است. شما با ورزش کردن علاوه بر کاهش استرس می‌توانید کیفیت خواب و حتی خلق و خوی خود را بهبود دهید.

همانطور که بیان کردیم، یکی از راه‌های خلاصی از شر استرس ورزش کردن است؛ اما ورزش چگونه میزان استرس را کاهش می‌دهد؟ توصیه می‌کنیم در ادامه مطلب تاثیر ورزش در کاهش استرس با ما همراه شوید تا به صورت کامل این موضوع را باز کنیم.

ورزش چگونه میزان استرس را کاهش می‌دهد؟

استرس فقط یک موضوع ذهنی یا عاطفی نیست، عوارض این مشکل می‌تواند تاثیرات زیادی روی شخصیت و حتی اعتماد به نفس شما بگذارد. تنش و اضطراب‌های مزمن می‌تواند دلیل اصلی ابتلا به افسردگی، دیابت و یا حتی فشار خون بالا باشند. همانطور که ذکر شد، شما با ورزش کردن می‌توانید سطح استرس خود را کاهش دهید. اما ورزش چگونه میزان استرس را کاهش می‌دهد؟

شما با ورزش کردن میزان هورمون‌های استرسی که در بدنتان وجود دارند را کاهش می‌دهید. برای مثال میزان ترشح هورمون آدرنالین که یکی از هورمون‌های استرس بدن است، با تولید اندروفین (هورمونی برای کاهش استرس) کمتر می‌شود.

آدرنالین حاوی خواص ضد التهابی و تسکین درد است، بنابراین می‌تواند عاملی مفید برای کاهش استرس باشد. هر چند نمی‌توانید به صورت کامل آن را از بین ببرید، ولی در هر صورت ورزش منجر به کاهش استرس و کاهش آسیب‌های ناشی از آن می‌شود.

علاوه بر اینکه شما با ورزش میزان استرس خود را کاهش می‌دهید، بلکه قدرت و استقامت بدن خود را افزایش داده و به اندام دلخواه خود خواهید رسید. از این رو بهتر است ورزش کردن را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.

زمانی که ورزش می‌کنید، ذهن شما از تمامی نگرانی‌ها دور شده و آرامش پیدا می‌کند. به بیان  ساده، ذهن در حین ورزش کردن آزاد می‌شود؛ اما چه ورزش‌های می‌توانند میزان استرس افراد را کاهش دهند؟ در ادامه مطلب تاثیر ورزش در کاهش استرس به توضیح این موضوع پرداخته‌ایم.

کاهش استرس با ورزش

چه ورزش‌هایی می‌توانند میزان استرس را کاهش دهند؟

نیازی نیست که یک دونده ماراتن باشید یا یک ورزشکار حرفه‌ای، شما در مبتدی‌ترین حالت نیز می‌توانید میزان استرس بدن خود را کنترل کنید. تقریبا هر نوع رزش می‌تواند کارساز باشد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ورزش‌های عضلانی نقش زیادی در کاهش استرس دارند، اما همانگونه که بیان کردیم هر گونه ورزشی حتی پیاده روی هم می‌تواند برای کاهش استرس مفید واقع شود.

در ادامه چند مورد از این ورزش‌ها را برای شما بیان کرده‌ایم.

1- پیاده روی:

ساده‌ترین راه برای کاهش استرس پیاده روی است. طبق تحقیقات انجمن اضطراب و استرس، یک پیاده روی 10 دقیقه‌ای می‌تواند استرس را کاهش دهد. اگر در طول هفته‌های مداوم به پیاده‌روی بروید، بی شک تاثیرات آن را بر کاهش استرس مشاهده خواهید کرد. فقط کافیست به این فعالیت پایبند باشید.

پیاده‌روی علاوه بر اینکه میزان استرس را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند ابتلا به بیماری قلبی و عروقی، فشارخون و کلسترول بالا نیز می‌شود.

2- شنا کردن:

شنا برای سیستم قلبی و عروقی بدن بسیار مفید است و تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد.  در دنیای استرس‌زای امروزی شنا یکی از بهترین راه‌هایی است که شما می‌توانید با انجام آن میزان استرس خود را کاهش دهید. زمانی که بدن با آب تماس دارد، آرامش خاصی خواهید داشت. نا گفته نماند که شنای صبحگاهی نیز می‌تواند شما را در ادامه روز فعال‌تر نگه دارد. بنابراین حتما ورزش شنا را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

یوگا ورزشی برای کاهش استرس

3- یوگا برای کاهش استرس:

زمانی که استرس ما شدید بوده و به دنبال راه چاره برای کاهش استرس هستیم، یوگا گزینه مناسبی خواهد بود. یوگا یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش استرس است. شما می‌توانید این ورزش را در هر مکانی که دوست دارید انجام دهید. فقط کافیست تمرکز کرده و تلاش کنید.

[box type=”download” align=”” class=”” width=””]

مطلب پیشنهادی صورتی‌ها:

آموزش یوگای کودکان: مزایا و نکات احتیاطی ورزش یوگا

[/box]

4- رقص:

رقصیدن نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که شما می‌توانید با آن میزان استرس‌تان را کم کنید. رقصیدن علاوه بر این که منجر به شادابی روحیه می‌شود، باعث کاهش استرس و همچنین باعث تقویت عضلات بدن نیز خواهد شد. حتما دو بار در هفته رقصیدن را فراموش نکنید.

5- پیلاتس:

ورزش پیلاتس نیز می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب موثر باشد. با انجام پیلاتس ارتباط بین ذهن و بدن قوی تر شده و آگاهی شما نسبت به حرکت بدنتان نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه با تمرکز بر روی چنین مواردی، میزان استرس شما کمتر می‌شود.

 

بهترین ورزش برای کاهش استرس

کدام ورزش برای کاهش استرس بهتر است؟

بهتر است بدانید، هر ورزشی که شما بتوانید به آن پایبند باشید، موجب خواهد شد که استرس‌تان کاهش پیدا کند.  چراکه شما از انجام این ورزش لذت می‌برید. بنابراین ورزشی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید. مثلا اگر علاقه به رقصیدن دارید، می‌توانید به جای دویدن یا انجام ورزش یوگا روزانه در خانه یا حتی باشگاه برقصید و از انجام آن لذت ببرید.

همانطور که متوجه شدید، ورزش کردن به صورت روزانه یکی از موثرترین راه‌هایی است که استرس را کم می‌کند.

اما توصیه می‌کنیم که برای کاهش استرس خود ابتدا باید عامل استرس زا را پیدا کنید. سپس سعی نمایید که این عامل را از بین ببرید. اگر موفق به چنین کاری نشدید، ورزش‌هایی که معرفی کردیم را حتما انجام دهید.

به انتهای مطلب تاثیر ورزش در کاهش استرس رسیدیم. امیدواریم بتوانید از طریق راه‌هایی که اعلام شد، میزان استرس‌تان را کاهش داده و زندگی سرشار از آرامش داشته باشید. حتما نظرات خود را در رابطه با این مطلب برای ما کامنت کنید.

ورزش چه تاثیری در کاهش استرس دارد؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟