نویسنده کتاب آزادسازی سهام عدالت، موانع و راهکارها با اشاره به این که اجرای طرح سهام عدالت از سال 1385 در کشور کلید خورده است، افزود: بر اساس این طرح قرار بود طی 10 سال آزادسازی این سهام اتفاق بیفتد و مردم مدیر و مالک سهام خود شوند؛ این در حالی است که این زمان 10 ساله، به 15 سال رسیده و در حال حاضر مردم نه تنها مالک و مدیر سهام خود نیستند، بلکه سود این سهام نیز نصف و نیمه به حساب سهامداران واریز میشود.
سبد سهام عدالت در بلاتکلیفی
وی اضافه کرد: از طرف دیگر پرتفوی سهام عدالت نه کاملا بورسی شده و نه تعیین تکلیف گردیده و این سبد شفاف هم نیست و به نوعی هنوز برای 13 شرکت غیربورسی حاضر در سبد سهام عدلت هیچ برنامهای نداریم که به این مشکلات باید موضوعات مربوط به متوفیان سهام عدالت و سایر مشکلات را نیز اضافه کنیم. بنابراین هر چه پیش میرویم به دلیل نبود ارادهای برای حل این مشکلات و نداشتن استراتژی خاصی در این زمینه، مشکلات سهام عدالت و 50 میلیون سهامدار بیشتر و پیچیدهتر میشود.
حاجیوند اذعان داشت: حدود 20 سال از که از تشکیل سازمان خصوصیسازی و ابلاغ اصل 44 قانون اساسی در کشور میگذرد. بر اساس اصل 44 باید به دنبال ایجاد ثبات در اقتصاد کشور باشیم، این در حالی است که وقتی در رکن اصلی اجرای این اصل بیثباتی مشاهده میشود و طی 20 سال 8 رئیس در این سازمان تغییر میکنند، این موضوع نشان میدهد در کشور نقشه و استراتژی مشخصی برای خصوصیسازی نداریم.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این در حالی است که در سازمان بورس نیز به عنوان رکن اصلی بازار سرمایه این بیثباتی به چشم میخورد؛ به طوری که در 2 سال گذشته 4 رئیس بر صندلی سازمان بورس تکیه زدهاند، این در شرایطی است که همواره در بازار سرمایه بر این نکته تاکید میکنیم که سهامداران با دید بلندمدت در بورس سرمایهگذاری کنند و ثبات تصمیمگیری در استراتژیهای معاملهگری خود داشته باشند.
وی تاکید کرد: متاسفانه ما در حوزههای اقتصادی دچار بیبرنامگی هستیم و انعکاس این بیبرنامگی و نداشتن برنامه را میتوان در سهام عدالت نیز مشاهده کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اصل ابلاغیه مقام معظم انقلاب بسیار خوب و در مقطع زمانی بجا و درستی صادر شد، اما متاسفانه در اجرا به درستی به این ابلاغیه عمل نشد، گفت: از سال 85 تا سال گذشته، تمامی امور موارد به سهام عدالت توسط سازمان خصوصیسازی انجام میشد، اما به ناگاه پارسال این امور به شرکت سپردهگذاری مرکزی محول شد و مشکلات این سهام نیز بیشتر شد. به عنوان مثال طی سالهای گذشته 3 دوره سود سهام عدالت توسط سازمان خصوصیسازی منظم میان سهامداران عدالت توزیع شد، که دوره چهارم این سود توسط شرکت سپردهگذاری نصف و نیمه اجرایی شد.
حاجیوند با تاکید بر این که برای حل مشکلات سهام عدالت باید نظر کارشناسان در خصوص این سهام و موضوعات مربوط به آن، دریافت شده و یک تصمیم جدی برای رفع مشکلات سهام عدالت در کشور گرفته شود، تصریح کرد: اگر این تصمیم را امروز نگیریم چند سال بعد باید در مورد مشکلات بیشتری در زمینه سهام عدالت پیگیری و تصمیمگیری کنیم.
رنج سهام عدالت از عدم اجرای قانون
مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونیهای سهام عدالت هم با اشاره به این که اگر به درستی قوانین حوزه سهام عدالت اجرایی میشد، مشکلات موجود اتفاق نمیافتاد، افزود: با تغییر دولتها، تغییر نگاه دولتها به سهام عدالت نیز تغییر مییابد و این موضوع کلیت این سهام را تحت تاثیر قرار میدهد و به نوعی میبینیم که آزادسازی سهام عدالت یا به تغییر مالکیت و مدیریت این سهام از دولت به مردم عقب افتاده است.
داریوش پاکبین گفت: زمانی که رهبر معظم انقلاب آزادسازی سهام عدالت را ابلاغ ابلاغ کردند، اشاره ای به این موضوع نداشتند که مردم روش مستقیم یا غیرمتسقیم را انتخاب کنند و در بند سوم این ابلاغیه اعلام کردند آزادسازی سهام عدالت با اولویت ماندن سهام در شرکتهای سرمایهگذاری اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: دولت و شورای عالی بورس باید تصمیمگیری در خصوص حل مشکلات سهام عدالت را انجام دهند، هر چند که تصمیمگیریها صورت گرفته و تنها باید به قانون تمکین کنیم و اگر این اتفاق بیفتد هم مردم به حق و حقوق خود میرسند و هم بورس شاهد شکوفایی خواهد بود و هم برای شرکتهای سرمایهگذاری در بازار سرمایه اتفاقات خوبی رقم میخورد.
ساختار سهام عدالت دچار مشکل است
پاک بین اذعان داشت: مسائل و مشکلات سهام عدالت در حوزههای مختلف از جمله حوزه ساختاری مانند تعاونیهای سهام عدالت و بلاتکلیفی آنها بسیار گسترده است. ضمن این که ساختار سهام عدالت نیز مطابق قانون اجرایی و عملی نشده است.
مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونیهای سهام عدالت با باین این که اگر کسی خواب باشد، با تلنگری بیدار میشوند اما کسانی را که خود را به خواب زدهاند با تلنگر نمیتوان بیدار کرد، اظهار داشت ما تمامی سهام عدالت 50 میلیون سهامدار عدالت را به شرکت سپردهگذاری مرکزی که یک شرکت خصوصی است، دادهایم و سرمایه مردم در این شرکت رسوب کرده و کارمزد زیادی نیز از این سرمایه دریافت میکنند؛ در حالی که پیشتر در سازمان خصوصیسازی به صورت رایگان پرداخت سود و ارائه خدمات انجام میشد.
گروهی عامدانه به دنبال عدم شفافیت سهام عدالت هستند
وی گفت: این که به سمتی خاص از سهام عدالت میرویم نشان میدهد گروهی جهتدار و عامدانه به دنبال عدم شفافیت سهام عدالت و عدم قانونمندی آن هستند؛ چون منافع گروهی خاص در این حوزه است باید تلاش کنیم دست این گروهها قطع شود. این که جلساتی میگذاریم هر روز مشکلات و موانعی را ایجاد میکنیم به این دلیل است که میخواهیم مردم به حقیقت سهام عدالت نرسند و حلاوت و شیرینی این سهام را درک نکنند.
پاک بین اذعان داشت: در حوزه سهام عدالت قوانین مشخص و مدونی داریم که اگر به این قوانین تمکین شود، هم مردم از سهامدار بودن لذت می برند و هم سهام عدالت به اهداف خود میرسید. متاسفانه شاهد فرار از قانون در زمینه سهام عدالت در کشور هستیم و باید در دولت فعلی تصمیم عاجلی گرفته شده و مدیریت سهام عدالت به شرکتهای سرمایهگذاری و مردم انتقال پیدا کند و این موضوع در حد حرف باقی نماند.
0 دیدگاه