سلبریتی‌ها یا مجری‌ها گاه تعمدی حاشیه می سازند

تحلیلی حریم نیوز: یک کارشناسان فرهنگ و رسانه با بیان اینکه جامعه نیاز به رژیم مناسب رسانه‌ای دارد، رسانه‌ها را مسئول تدوین و اصلاح این رژیم رسانه‌ای دانست.
سلبریتی‌ها یا مجری‌ها گاه تعمدی حاشیه می سازند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حریم نیوز:  

محمد امامی کورنده ـ کارشناس فرهنگ و رسانه ـ با تشبیه فضای رسانه‌ای کنونی به رژیم غذایی نامناسب در افراد، توضیح داد: ما در فضای عادی زندگی‌مان مدت‌هاست دچار یک سوء تغذیه شده‌ایم. جوانان ما و خود ما درگیر غذاهایی با عنوان فست‌فود و غذاهای حاضری شده‌ایم. به دلایل مختلف رژیم غذایی ما تغییر کرده است و این رژیم غذایی فست فودی عواقبی هم دارد از جمله انواع و اقسام بیماری‌ها.

او در ادامه این شرایط را به فضای رسانه‌ای تعمیم داد و گفت: رژیم رسانه‌ای در جامعه تغییر کرده است. رسانه‌ها و مخاطبان متاسفانه به جای پرداختن به متن، به دنبال فست‌نیوز و اخبار فیک هستند؛ اخباری که بیشتر به حاشیه می‌پردازند نه به متن. وقتی رسانه‌ها و فضای رسانه‌ای رژیم رسانه‌ای را تغییر می‌دهند، مخاطبان ما هم نیاز خودشان از رسانه‌ها را به تدریج تغییر می‌دهند و به دنبال دیدن و پرداختن به همان حاشیه‌ها و فیک‌نیوز هستند.

دیگران چه می خوانند:

امامی افزود: از عوض کردن رنگ شال فلان مجری تا عنوان کردن جمله‌ی خاص توسط یک مجری روی آنتن زنده و سوتی و گاف خبری، همه شامل همین حواشی است؛ البته بخشی از این‌ها کاملا سهوی است و در فضای آنتن زنده صداوسیما و رسانه‌ها کاملا اجتناب‌ناپذیر است. برای خود من پیش‌آمده که کلمه‌ای را به اشتباه روی آنتن گفتم و بعد درباره‌اش توضیح دادم و فکر می‌کنم برای همه باورپذیر بود.

این تحلیل‌گر فضای مجازی با بیان اینکه برخی حاشیه‌ها به قصد، منتشر می‌شود، گفت: ما گزارش‌هایی داریم به عنوان گزارش‌های هدفمند و تجویزی. یعنی به صورت هدفمند از افراد سوالاتی پرسیده می‌شود که جواب‌های آن‌ها می‌تواند دربردارنده اهداف ما برای ارائه آن گزارش باشد. گاهی سلبریتی‌ها یا مجری‌ها از فضای رسانه استفاده کرده و گاهی به عمد حتی با در نظر گرفتن عواقب موضوع، مواردی را مطرح می‌کنند. قصدشان هم همین است که حاشیه‌سازی کنند. این حاشیه‌سازی را چیز بدی نمی‌دانیم چون خودخواسته است و به قصد انجام شده.

او تاکید کرد: نگاه ما به این موضوعات به عنوان مخاطب رسانه مهم است. وقتی نگاه مخاطب رسانه نسبت به یک موضوع با تشنگی خاصی همراه باشد و همواره جویای این حواشی باشد، اشخاص با این دید که این حواشی زیاد دیده می‌شود و رسانه هم دنبال بازدیدی بیشتر است، دست به انتشار این حاشیه‌ها می‌زنند. لذا چون تعداد زیادی مخاطب نسبت به این موضوعات واکنش نشان می‌دهند و در فضای مجازی زیاد به آن پرداخته می‌شود، و از طرفی همه می‌دانند که این مقدار مخاطب نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند، موضوع حاشیه‌سازی در بسیاری از موارد به صورت عمدی و حتی هدفمند اتفاق می‌افتد. جملاتی مطرح شده و میان مخاطبان دست به دست می‌چرخد و نیاز مخاطب در آن فضا هم همین است.

امامی وظیفه اصلی رسانه‌ها نسبت به این نوع حاشیه‌سازی‌ها را اینگونه شرح داد: رسانه‌ها در این شرایط باید به دنبال تصحیح و اصلاح رژیم رسانه‌ای باشند. رسانه‌ای که خودش درگیر حاشیه‌سازی است و با حاشیه‌سازی به سمت بالا رفتن و روی موج بودن گام برمی‌دارد، هرگز نمی‌تواند واکنش و برخورد درست و صحیحی نسبت به این موضوعات داشته باشد؛ اما رسانه‌ای که به ذات خودش و بنا بر وظیفه و رسالت خودش به دنبال اصلاح رژیم رسانه‌ای باشد، یقینا در ابتدا نسبت به آن حاشیه با کلام منطقی و با تحلیل موضوع اقدام می‌کند و با افرادی که در ساخت و ارائه حاشیه مقصر بودند، برخورد مناسبی داشته و در صورت تکرار این کار با آن‌ها همکاری نمی‌کند.

او در پایان گفت: برای حضور افراد جدید در رسانه باید یک شیوه‌نامه و مرام‌نامه‌ای تنظیم ‌شود که این افراد با ورود به هر رسانه‌ای باید اینها را به عنوان خط قرمز بسیار جدی در کلام، برخورد و عملکردشان رعایت کنند. تنها در این صورت است که می‌توانیم با این حاشیه‌سازی‌ها از جمله جمله حاشیه‌سازی روی آنتن زنده در صداوسیما مقابله درستی کنیم و به نتایج دلخواه خودمان برسیم. این نتایج دلخواه زمانی ایجاد می‌شود که بتوانیم رژیم رسانه‌ای درستی را در سطح جامعه تزریق کنیم یا بستر رژیم رسانه‌ای صحیح را در جامعه گسترش دهیم.

سلبریتی‌ها یا مجری‌ها گاه تعمدی حاشیه می سازند

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟