لزوم تقویت بخش خصوصی و مشارکت مردمی در صنعت نفت | استفاده از سرمایه‌های مردمی و شکستن تابوی سنتی، جایگاه ایران را در نفت جهان ارتقاء می‌بخشد

استاندار تهران در حاشیه بازدید از غرفه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نمایشگاه نفت و گاز ۱۴۰۳ در پاسخ به سوال خبرنگار شما و اقتصاد درباره ارزیابی خود از نمایشگاه، گفت: این سنجش از عملکرد بر دو بخش متمرکز است. بخشی تکرار نمایشگاه در راستای دوره قبل است و بخشی هم مربوط به سهم دانش‌افزایی شرکت‌ها خصوصا بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش بنیان است که از نظر من باید حضور بخش خصوصی و سرمایه‌های سرگردان در اختیار مردم تقویت شود.
لزوم تقویت بخش خصوصی و مشارکت مردمی در صنعت نفت | استفاده از سرمایه‌های مردمی و شکستن تابوی سنتی، جایگاه ایران را در نفت جهان ارتقاء می‌بخشد

به گزارش شماواقتصاد: علیرضا فخاری در جریان بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، با اعلام اینکه قرارگاه خاتم دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی است، گفت: رویکرد فعالیت و سنجش نوع عملکرد قرارگاه بستگی به توان دستگاه‌ها و چگونگی درخواست نیازهای آنان و هدفگذاری دارد تا برنامه‌ریزی و تامین منابع انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه قرارگاه این آمادگی را دارد که در تمامی مراحل نیازها را مرتفع سازد، افزود: در حال حاضر قرارگاه خاتم در زمینه انتقال آب خصوصا تونل انتقال آب، نشستی سد لار، خطوط انتقال آب از سد طالقان و بخش‌هایی مربوط به متروی تهران با استانداری همکاری لازم را به انجام می‌رساند.

دیگران چه می خوانند:

استاندار تهران همچنین درباره مباحث مطروحه وجود خطرات برای انبارهای نفت در سطح شهر تهران، اظهار داشت: وجود این انبارها و این‌گونه موارد هم فرصت و هم تهدید به حساب می‌آید. اگر نتوانیم نکات ایمنی را رعایت کنیم و کنترل لازم را برای جلوگیری از بروز حوادث غیرموجه به انجام برسانیم یک تهدید برای سطح شهر تهران به شمار می‌آید. اما از طرفی دیگر به دلیل دسترسی سریع به این منابع را هم می‌توان یک فرصت دانست. البته در زمانی که این انبارهای منابع نفتی ساخته می‌شدند، شهر تهران به این صورت وجود نداشت و این انبارها در حاشیه شهر ساخته شدند، اما به مرور زمان قابلیت‌های خود را از دست دادند. 
وی اضافه کرد: برنامه انتقال این انبارها از سطح شهر تهران جزو اهداف وزارت نفت باید باشد و استانداری نیز در کلیات برآوردهایی را برای مباحث امنیتی، ایمنی و حفاظتی در تبادل‌نظر با وزارت نفت به انجام می‌رساند که با اولویت‌هایی منتقل می‌شود. 

علیرضا فخاری در پاسخ به سوال خبرنگار شما و اقتصاد، تصریح کرد: بازکردن فضا برای حضور بخش خصوصی موجب استفاده بهینه از سرمایه‌های سرگردان نقد مردم در مسیر توسعه پایدار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی می‌شود که از نظر من این بخش باید تقویت شود. شرکت‌های دارای اعتبار و فعال حوزه‌های نفت و انرژی باید بتوانند با جهت‌دهی این سرمایه‌ها برای آنها از طریق تضامین لازمه اعتبار کسب کنند. چرا که این ثروت جاریه می‌تواند کمک شایانی در مسیر توسعه بخش نفت خصوصا در زمینه‌های تامین قطعات، تجهیزات و عبور از بعضی موانع موجود باشد.

وی اضافه کرد: بخش دیگری که در شعار سال نیز به آن اشاره و تاکید شده است مربوط به سهیم کردن مردم در توسعه و درآمدهای حاصله در بخش های نفت و گاز است. مشارکت مردمی در حوزه‌های نفت و انرژی، باعث می‌شود تا برای صنعت نفت مصونیت ایجاد شود که این موضوعی قابل‌توجه است و متاسفانه به لحاظ سنتی پس از 130 سال از زمان دارسی، هنوز وابستگی‌هایی در صنعت نفت داریم و قدرت لازم را برای عرضه خودمان در جهان پیدا نکردیم.

استاندار تهران در پایان تاکید کرد: اگر بتوانیم ترکیبی از بخش دانش‌بنیان و مشارکت سرمایه‌های مردمی را به صورت توأمان داشته باشیم، این تابو شکسته می‌شود و ایران می‌تواند در سطح بین‌الملل جایگاه خوبی را به دست بیاورد.

لزوم تقویت بخش خصوصی و مشارکت مردمی در صنعت نفت | استفاده از سرمایه‌های مردمی و شکستن تابوی سنتی، جایگاه ایران را در نفت جهان ارتقاء می‌بخشد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟