وی تاکید کرد: ایران به عنوان یکی از اعضای عضو تراسیکا ویژگیهای خاص خود را در کریدور شمال-جنوب، کریدور شرق- غرب و همچنین در بخش دریایی در آبهای مازندران و آبهای جنوب کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه ایران در موقعیت مناسب جغرافیایی از مسیر بینالدولی اروپا، قفقاز و آسیا (تراسیکا) واقع است، افزود: در بسیاری از مسیرهای کریدوری حمل و نقل ریلی برقرار است و بهرحال این ابزارها و امکاناتی است که در حوزه ترانزیت نقشآفرین هستند.
قاسمی تاکید کرد: این روحیه در ایران وجود دارد تا همکاریهای لازم را در جمع کشورهای منطقهای تراسیکا داشته باشد و هیچ محدودیتی برای همکاریهای ترانزیتی چه در بخش دریایی و چه در بخش زمینی وجود ندارد. همچنین در خصوص همکاری های حمل ونقلی همچنانکه بین ایران و ترکیه ویزا وجود ندارد این آمادگی وجود دارد تا برای سایر کشورهای عضو نیز این مورد تسهیل شود.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه همکاریهای منطقهای، ایران همواره پیشتاز بوده، گفت: جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورهای همسایه در حوزههای حمل و نقلی افزایش راندمان داشته است.
قاسمی خطاب به آست آصف بایف دبیرکل تراسیکا ضمن موافقت ضمنی با برخی از پیشنهادهای مطرح شده اعلام کرد: عبور از مسیر تزانزیتی ایران مسیر خوب و امنی است و همچنین در خصوص متعادل کردن تعرفههای حمل و نقلی چنانچه عادلانه باشد آن را قبول داریم و میپذیریم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای منطقه آمادگی دارد تا هم در افزایش حجم ترانزیت و هم تعدیل تعرفهها اقدام کند و گسترش همکاریهای منطقه ای در حوزه حمل و نقل از برنامههای ایران است.
دبیرکل تراسیکا نیز با بیان "ارتباط بین شمال و جنوب ایران و بهرهمندی از این مسیر ترانزیتی برای کشورهای عضو تراسیکا بسیار حائز اهمیت است" گفت: عبور مسیر ترانزیتی از کریدور شرق- غرب و از مسیر ایران مورد تاکید قزاقزستان است و در صددیم از ظرفیتهای ترانزیت ایران در این مسیر بهره ببریم. در این خصوص با شرکتهای قزاقزستان در خصوص حمل بار از این مسیر ترانزیتی رایزنی شده است.
وی حل مسائل مربوط به ویزا برای رانندگان حمل بار در این مسیر ترانزیتی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: امیدواریم با حمایت جمهوری اسلامی ایران موافقتنامه های بین دو کشور امضا شود. این کار باعث میشود تا از ظرفیتهای حمل و نقلی ایران به نحو شایسته بهره ببریم.
دبیرکل تراسیکا استقرار یک خط کشتی فیدری در بنادر شمالی ایران را مساله مهم دیگر قزاقزستان عنوان کرد و بر تعدیل و مناسبسازی تعرفههای عبوری از بنادر شمالی به بنادر جنوبی و حمل بارهای از این مسیر تاکید کرد.
0 دیدگاه