قاسمی با اشاره به اتصال شمال ایران به خلیج فارس از طریق خطوط ریلی، آمادگی کشور را برای حمل کالاهای صادراتی و وارداتی روسیه اعلام کرد و افزود: ایران میتواند کانون تجاری روسیه در تعامل با کشورهای حوزه خلیج فارس و شرق آسیا باشد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایران آماده تبادل تجربیات و صادرات مصالح ساختمانی از جمله سیمان، سنگ و سرامیک به روسیه است و در این میان تبادل هیاتهای تجاری در این صنعت راهکاری برای توسعه همکاریها در این بخش است.
میعاد صالحی –مدیر عامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران- که در سفر روسیه همراه وزیر راه و شهرسازی بود درباره توافقات ریلی صورت گرفته با این کشور گفت: تکمیل راه آهن رشت- آستارا، اصلاح و برقی سازی خط ریلی اینچه برون - گرمسار و تامین بخشی از لکوموتیو مورد نیاز کشور از جمله موضوعات مورد گفتوگو با مقامات روسیه بود.
وی افزود: با افزایش تنش روسیه و غرب و کاهش مبادلات فی مابین، حجم تجارت روسیه با کشورهای آسیایی و آفریقایی افزایش مییابد. با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران که اصطلاحا چهار راه تجارت جهانی است و نیز تنشهای رو به افزایش روسیه با اروپا و امریکا، شاهد افزایش تمایل مقامات این کشور به گسترش همکاریها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت هستیم.
صالحی با اشاره به بدهیهای معوقه چندهزار میلیارد تومانی به پیمانکاران داخلی و دهها میلیون دلاری به کشورهای مختلف خارجی تصریح کرد: مقامات راه آهن روسیه، از بدحسابیهای سالهای گذشته راه آهن ایران در عدم پرداخت بدهیها گلایه داشتند و این هم یکی دیگر از میراث به جا مانده از دوره های قبل برای ماست. اما با حمایت دولت در حال تسویه کردن تدریجی این بدهیها هستیم.
وزیر راه و شهرسازی نیز به این توافقات اشاره کرد و گفت: در سفر روسیه با مقامات این کشور مذاکره کردیم تا با توجه به جنگ اوکراین روس ها بتوانند کالاهای خود را از طریق ایران به آسیای میانه و هند بفرستند، همچنین قرار است معاون نخست وزیر روسیه به ایران بیاید و جلسه ای با آنها خواهیم داشت.
به گزارش ایسنا، حالا باید دید ایران میتواند با توافقات بینالمللی که به گفته آقای وزیر در حوزههای حمل و نقل ریلی، جادهای، هوایی و دریایی با کشورهای مختلف از جمله روسیه ترتیب داده سهم بیشتری از ترانزیت و درآمدهای ارزی از این مسیر را از آن خود کند و به ۲۰ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی دست یابد؟
0 دیدگاه