وی افزود: در شرکتهای خصوصی انتقاداتی مطرح است که چرا آنها هم باید در این سامانه خودرو بفروشند، باید بگویم قبلاً برخی تولیدکنندگان با تأمین قطعات یکهزار خودرو، 3 هزار نفر را ثبتنام میکردند که مشکلزا شده بود در این سامانه دیگر این مشکل را نداریم.
معاون وزیر صمت با اعلام اینکه در این روش فروش احتمال تعهدات خودروسازان در تحویل بهموقع محصولات بسیار بالاست، گفت: در برخی از موارد تولیدکنندگان انبوه نیز عرضه قطرهچکانی داشتند که از این به بعد باید تمام ظرفیت را بفروشند، بهعنوان نمونه اگر خودروساز میگوید 200 هزار خودرو میخواهد بفروشد راستیآزمایی انجام میشود و رقم قطعی را مثلاً 100هزار خودرو برای قرعهکشی میگذاریم و در ادامه مسیر نیز دوباره بررسی میکنیم و 100 هزار خودروی دیگر را برای فروش میگذاریم، به این ترتیب برای تحویل خودرو دیگر مشکلی نخواهد بود و تحویل بهموقع انجام میشود.
وی تصریح کرد: وزارت صمت صرفاً اطلاعات را جمع و صحتسنجی میکند و مابقی کارها توسط خود خودروساز انجام میشود. وزارت صمت فقط نظارت میکند و با توجه به اینکه اطلاعات زیادی جمع میکنیم میتوانیم بهصورت هدفمند عمل کنیم و 50 درصد ظرفیت فروش را به جوانترها تخصیص دهیم و با شناسایی کاربرهای واقعی تخصیص را هدفمندتر انجام دهیم.
* دلالان بازار خودرو باید مالیات دهند
معاون صنایع حملونقل وزیر صمت با اعلام اینکه "تاکنون تولید بر مشتری غلبه داشته است اما از امروز و با ورود سازمان حمایت به بحث فروش خودرو، مشتری بر تولید غلبه خواهد داشت"، در مورد دلال بازیها نیز گفت: با کمک مجلس بهدنبال این هستیم که اگر شخصی خودرو را 160 میلیون تومان خرید و 300 میلیون تومان فروخت باید مالیات بپردازد.
منطقی در ادامه این نشست خبری در خصوص واردات خودرو، گفت: در حال حاضر شایعات زیادی وجود دارد اما تا زمان ابلاغ مصوبه، باید منتظر ماند. پیش از این در واردات خودرو فقط دهکهای پردرآمد جامعه مدنظر بودند و حتی در یک دوره شاهد بودیم که بیشترین تعداد پورشه در دنیا وارد کشور شده بود اما در این دوره همه دهکهای جامعه را مدنظر قرار داده ایم.
وی افزود: به محض اینکه واردات ابلاغ شود ضوابط آن را کاملا منتشر خواهیم کرد. البته این قانون برای یکسال است و برای سال آینده ایرادات قانونی بازهم برطرف خواهد شد.
معاون وزیر صمت ، اضافه کرد: با توجه به خلأ تولیدی که داریم واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار داده ایم؛ به عنوان مثال وقتی پراید حذف شد 500 هزار متقاضی داشت و ما دیگر هیچ خودرویی جایگزین این خودرو نداشتیم، در حالیکه در دنیا با روش علمی دقیق، محصول ارزشمند با قیمت عقلایی عرضه می شود.
0 دیدگاه