ارابه هایی که فقط خوب بزک می شوند/ پول آپشن بده تیوینیگ سوار شو

تحلیلی حریم نیوز: سحرمحمدی
ارابه هایی که فقط خوب بزک می شوند/  پول آپشن بده تیوینیگ سوار شو
دیگران چه می خوانند:
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حریم نیوز:   

صنعت خودروسازی در جهان به عنوان یکی از پیچیده ترین و البته پردرامادترین صنعت های محسوب می شود اما باید دید هرکشوری قادر به استفاده از آن و برند شدن در این صنعت در سطح جهانی است؟کشور ما بیشترین تلاشی که در این صنعت دارد بحث مونتاژ و عوض کردن ظاهر خودروهاست و خیلی میل به سمت بهبود فنی این صنعت نیست. کشوری که در بسیاری از عرصه ها مانند نظامی و نانو در جهان شماره یک محسوب می شود در صنعت خودرو سازی درجا می زند و خودروهایی تحویل مردم می دهد که هیچ بویی از آسایش و نزدیک بودن به رقبای خود در هیچ کجای جهان ندارند.
در همین باب مصاحبه ای داریم با دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران که توسط سحرمحمدی خبرنگار سمامدیا انجام شده است.
شهریار حیدری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب   در گفت و گو با سمامدیا از وجود رانت های وحشتناک در خودروسازی کشور سخن گفت و نگرانی مردم را امری حیاتی دانست.
شهریارحیدری: چه رانتی پشت غول های خودروسازی ایران است؟
دلیل اصلی رانت بزرگی است که  ایجاد شده و با کمال تاسف اجازه رقابت هم نمی دهند. بنابراین تا رانت از پشتوانه قوی برخوردار می باشد طبیعیست که از کیفیت کم می کند و هر هفته هم به قیمت اضافه می کنند که اگر واقعا اجازه بدهند دیگر شرکت ها هم از پیشتوانه دولت برخوردار باشند و اجازه رقابت پیدا کند. باکیفیت خودرو شکل بگیرد .در این صورت نه کیفیت پایین خودرو را داریم و نه افزایش قیمت داریم.
هیچ دلیل خاصی جز رانت بزرگی که برای این دو شرکت ایجاد شده است وجود ندارد. چندین سال است همواره منتظریم که کیفیت بهتر شود نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده به عنوان مثال یک خودروی صفر از کمپانی ایران خودرو یا سایپا تحویل می گیریم چندین بار به  تعمیرگاه مراجعه می کنیم.
 بنابراین نیاز به اصلاح بنیادین در صنعت خودرو است. کسانی مثل وزیر صنعت و معدن و یا معاون اول رییس جمهور هزینه این اصلاح را به عهده بگیرند.
در این سالها اگر این فرصت را به هر شرکت ورشکسته در دنیا می دادیم کیفیت کار به مراتب بهتر می شد. انحصار بزرگی برای این دو شرکت ایجاد شده که مانع از واردات خودرو و رقابت می شوند دیگر چه انحصاری از این بالاتر برای ایران خودرو و سایپا ایجاد بکنند که نهایت سوء استفاده را از این فرصت انحصاری می کنند.
یک کالای مثل پراید بی کیفیت از 7 میلیون تا 200 میلیون تومان ارزش پیدا می کند، در حالی که وقتی ارزش گذاری واقعی می شود 10 میلیون ارزش این کالاست. با کدام عقل و منطق این کالای بی ارزش انقدر افزایش پیدا بکند جز اینکه یک انحصار بزرگ و بی رویه پشت آن باشد.
صنعت خودرو سازی دنیا هیچ کشوری کاملا مستقل نیست حتی امریکا و اروپا بالاخره قطعات از جاهای مختلف تامین می شود. ولیکن این دلیل نمی شود که چون با قیمت بالا مواد اولیه تهیه می شود با قیمت بالا بفروش برسد . 
در دنیا هیچ کشوری قیمت گذاری دستوری برای فروش خودرو ندارد منتها در کشور ما چون در واقع انحصار هست قیمت باید دستوری باشد، این دستوری بودن واقعا صوری است. مشاهده میکنیم که از دستورات تبعیت نشده است.
گویی این رویه است که دولت اعلام قیمت می کند  بخش به اصطلاح خصوصی ایران خودرو و سایپا از صرفه نبودن قیمت دولتی انتقاد می کنند و جالب اینجاست که فردای آن روز قیمتی که بخش خصوصی اعلام کرده اند مدنظر قرار میگیرد.
بنابراین هر دو مورد اشتباه  است اولا توجیح خودروسازها که با قیمت گران مواد اولیه را تهیه می کنند و دوم قیمت گذاری دستوری اشتباهی بزرگتر است.
تنهاراه در واقع خروج از این پدیده نامبارک آزادسازی قیمت و رقابت است وقتی این دو مورد اتفاق بیافتد نه نیاز به دستورات دولتی برای قیمت یا از شورای رقابت نیاز داریم و اینکه قطعات به این شکل بهانه می شود. مردم به شدت گله مند و نگران هستند یک پراید و پژو بی ارزش که در هیچ کشوری تولید نمی شود به خورد مردم می دهند و مردم هم مجبور هستند که استفاده کنند.
 
در خصوص وضعیت خودروسازی در ایران با روح الله عباس پور نماینده مردم بویین زهرا و آوج به وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وضعیت خودروسازی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ چرا خودروسازی ایران بهبود پیدا نمیکند و دلیل پس رفت این صنعت چیست؟ گفت:
روح الله عباس پور: مردم ما از خودروسازها به لحاظ کیفیت و قیمت گله مند هستند
وی بیان کرد: 95 درصد خودروسازی ایران در اختیار 2 خودرو ساز بزرگ داخلی است. مردم ما از خودروسازها به لحاظ کیفیت و قیمت گله مند هستند و این نارضایتی ها هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده  وجود دارد.
نماینده بویین زهرا گفت:  در بحث افزایش  قیمت، خودروسازها عنوان میکنند زیان هنگفتی را شامل می شوند و دلیل آن پایین آمدن ارزش پول ملی می باشد، و این مورد انکار ناپذیر است. وقتی مواد اولیه خودرو از بازار آزاد تهیه شود و طبق نرخ مصوب تقدیم خریدار شود زیان انباشته را برای تولید کننده  فراهم می کند.
پیشنهاد عباسپور در زمینه بهبود این صنعت چنین است: در بحث کیفیت خودرو اقداماتی در حال اجرا است منتها کافی نیست . اگر بخواهیم پیشرفتی در این صنعت مهم داشته باشیم چند مورد را باید در نظر بگیریم:خودروسازها  تعامل با دانشگاهها و مراکز علمی، در نظر گرفتن استانداردها و تعامل با خودروسازهای بزرگ را برای ارتقای کیفیت و درنهایت بکارگیری شرکت های دانش بنیان برای ارتقاء این صنعت داشته باشند.
 
 
سوء استفاده خودروسازها از شرایط تحریم
درواقع شرایط کنونی کشور که زیر فشار تحریم‌ها است بهانه‌ای برای خودروسازها شده تا نسبت به اصلاحاتی فنی و قیمتی شانه خالی کنند که بخشی از این مساله ناشی از کم‌کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های نظارتی است، اما در مجموع مقوله تولید خودرو در ایران تنها از نظر استاندارد ضعیف نیست، بلکه از نظر کیفی و قوانین و مقررات مربوط به آن نیز مشکلاتی دارد.
برخی ممکن است با شنیدن واژه خودرو پراید را متصور شوند، اما من ممکن است خودرویی که کیفیت قابل قبولی دارد را تجسم کنم و این نشان می‌دهد که مدیریت کیفیت یکپارچه نیست و باید برای تحقق آن نظارت بر فرآیند تولید بیشتر شود.
مدیریت کیفیت تنها مربوط به یک بخش فنی نیست، بلکه شامل زنجیره از فرایند تولید، بازاریابی، عرضه و فروش است.بزرگ‌ترین مشکل در صنعت خودرو پرداخت نشدن خسارت به دلیل نقص محصول و نبود خدمات پس از فروش است.
تولید کننده خسارت کیفیت پایین محصول را بپردازد
 امروز نگاه برخی تولیدکننده ها محدود به زندگی شخصی خودشان است و به دنبال این هستند که حقوق کارکنان خود را بپردازند و سرمایه در گردش واحد تولیدی خود را تامین کنند، اما اگر موظف باشند که خسارت ناشی از کیفیت پایین محصول تولیدی خود را به مصرف‌کننده بپردازند جرات این را نخواهند داشت که کالای با کیفیت پایین تولید کند، برای نمونه اگر یک تایر خودرو به دلیل مقاومت پایین حادثه‌ساز شود و سرنشین خودرو بر اثر این حادثه فوت کند، چه کسی باید خسارت این مصرف‌کننده را بپردازد؟ در قوانین ایران بیشتر نگاه تعزیراتی اعمال شده و تولید و فروش کالاهای غیراستاندارد درنهایت از سوی دستگاه اجرایی با جرائم روبرو می‌شود، این در حالی است که مصرف‌کننده در استفاده از این محصول خسارت دیده است. بنابراین در اینجا مقوله ایجاد یک مدیریت یکپارچه کیفیت حائز اهمیت است که فرایند تولید را در تمام مسیر مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌دهد.
کلام آخر
به‌طورقطع تنها دغدغه خودروساز باید تولید خودروی با کیفیت باشد و وقتی‌که درگیر مسائلی همچون معوقات، نرخ سود بانکی و ... می‌شوند مسائلی اصلی تولید به حاشیه کشیده می‌شود.
در ایران سالانه نزدیک به 20 هزار نفر در اثر حادثه تصادف جان خود را از دست می‌دهند که بخشی از این آمار در نتیجه خطای انسانی، مشکلات راه‌ها و... است، اما بخش عمده‌ای از آن مربوط به کیفیت خودرو است که اگر استانداردهای لازم را داشته باشد و از نظر ایمنی نیز کاملا کیفی باشد، به‌طورقطع میزان فوت ناشی از حوادث در کشور کاهش می‌یابد،  برخی از کارشناسان معتقدند خلأ قانون حمایت از مصرف‌کننده باعث شده تولیدکننده در حوادث برای تولید محصولات بی‌کیفیت پاسخگو نباشد، به همین دلیل ارتقای کیفیت تولید به‌عنوان یک دغدغه مطرح نیست که برای عبور از این مشکلات دولت نخست باید در سطح کلان خلأهای قانونی را برطرف کند تا تولیدکننده به دنبال ایجاد ساختاری کیفی و یکپارچه باشد.
 

ارابه هایی که فقط خوب بزک می شوند/ پول آپشن بده تیوینیگ سوار شو

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟