وی با یادآوری اینکه عملیات نصب خط و اتصال ریلی خط اصلی به طول 151 کیلومتر در مسیر همدان-سنندج به پایان رسیده است، افزود: در این عملیات تاکنون بالاس تریزی و رلواژ (تنظیم تراز خط) 20 کیلومتر مسیر از سمت همدان و 10کیلومتر جوشکاری انجام شده است.
وی بیان کرد: در پروژه میانه-اردبیل جمعاً 91 کیلومتر نصب خط در دو جبهه کاری انجام شده که از سمت اردبیل 84 کیلومتر و از سمت میانه 7 کیلومتر ریل نصب شده است. در این خط بیش از 50 کیلومتر عملیات جوشکاری و به همین نسبت بالاستریزی و رلواژ مسیر از سمت اردبیل انجام شده است و این پروژه با وجود مشکلات موجود و تنگناهای مالی، به طور روزانه و پیوسته فعالیت میکند.
مدیرکل روسازی راهآهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: در خطآهن بستان آباد-خاوران با نصب حدود 44 کیلومتر ریل،هم اکنون اتصال ریلی خط اصلی مسیر حدفاصل بستانآباد تا خاوران برقرار است. بالاستریزی و رلواژ مسیر در حدود 50 درصد پیشرفت دارد. در این خط بیش از 16 کیلومتر جوشکاری انجام شده است. به منظور برقراری ارتباطات مخابراتی پروژه هم اکنون دکلهای رادیویی در ایستگاهها نصب و تجهیزات مربوطه تامین شده و در حال آمادهسازی برای حمل است. عملیات کانالکنی و کابلگذاری فیبر نوری 12 کیلومتر از مسیر انجام شده است. علیرغم کاهش توان مالی پیمانکاران ناشی از کمبود اعتبارات در این پروژه نیز هرچند با سرعت پایین، کارگاهها همچنان فعال هستند.
صیدگر اضافه کرد: در خط آهن رشت-انزلی اکنون 11 کیلومتر جبهه کاری به صورت 7 کیلومتر پیوسته و 4 کیلومتر غیرپیوسته به بخش روسازی تحویل شده که در 7 کیلومتر پیوسته، عملیات نصب خط، بالاستریزی و رلواژ مرحله اول و دوم کامل شده و آماده جوشکاری است. در 4 کیلومتر غیر پیوسته نیز بالاستریزی و نصب خط صورت گرفته و برای ریلگذاری باقیمانده این مسیر نیز منتظر اتمام فعالیت زیرسازی هستیم. در خط زاهدان-خاش از مسیر چابهار-زاهدان تاکنون نصب خط اصلی مسیر به طول 155 کیلومتر انجام شده است و عملیات تکمیلی روسازی شامل بالاستریزی، رلواژ و جوشکاری بیش از 70 درصد پیشرفت دارد.
وی با اشاره به ماهیت روسازی راهآهن گفت: عملیات روسازی راهآهن در سه مرحله انجام میشود که مرحله اول نصب خط است. مرحله دوم بالاستریزی و رلواژ سهگانه است که به تراز شدن و تثبیت خط منجر میشود و در نهایت پیوسته کردن خطوط با انجام عملیات جوشکاری محقق میشود.
مدیرکل روسازی راهآهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با اشاره به چالشها و فرصتهای روسازی راهآهن در کشور گفت: با اقدامات انجام شده در حال حاضر تمام مصالح و تجهیزات مورد نیاز بخش روسازی خصوصاً ریل، سوزن و ... با استفاده از تولیدات داخلی تامین شده و در بخش ارتباطی نیز به غیر از یک سیستم رادیویی، باقی تجهیزات شامل فیبر نوری، سیستمهای انتقال (SDH و Access) و دکلهای مخابراتی ساخت داخل است.
وی افزود: دانش فنی روسازی راهآهن و ظرفیت پیمانکاری کشور در این حوزه در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در صورت تامین منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران، روسازی طرحها و پروژههای راهآهن میتواند به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام شود.
0 دیدگاه