در این جلسه ابتدا حاضران تحولات ملی، منطقهای و بینالمللی اخیر در حوزه حمل و نقل و ترانزیت را مورد بررسی قرار دادند.
در ادامه، نماینده سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار گزارشی از آخرین اقدامات مربوط به توسعه ظرفیتهای ترانزیتی این بندر مهم اقیانوسی را به جلسه ارائه کرد.
در پی آن موضوعاتی همچون ضرورت برقراری خطوط مستقیم کشتیرانی بینالمللی به چابهار، تسریع در تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان، تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی در چابهار و ادامه همکاری با اپراتور هندی از جمله مواردی بود که مورد تبادل نظر و تاکید «کارگروه ملی» قرار گرفت.
همچنین نمایندگان سازمان توسعه تجارت و سازمان بنادر و دریانوردی گزارشی از آخرین اقدامات در راستای گسترش ترانزیت کالا از طریق دریای خزر و نیز تجهیز بنادر شمالی به امکانات پهلوگیری کشتیهای رو-رو ریلی و همچنین اتصال راه آهن بندر کاسپین به شبکه ریلی کشور به کارگروه ملی ارائه کردند و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد.
نمایندگان سازمان راهداری و وزارت نفت گزارشی از هماهنگیهای به عمل آمده برای رفع مشکلات سوخت رسانی به کامیونهای خارجی در کریدور جادهای پاکستان - ایران - ترکیه ارائه کردند. این کریدور اخیرا و در چارچوب سازمان اکو راه اندازی شده و پیش بینی میشود ظرفیت ترانزیت ۱۵ هزار کامیون در سال را داشته باشد.
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مجددا بر اهمیت ترانزیت برای اقتصاد ملی و نیز نقش آن در توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه تأکید کرد.
0 دیدگاه