بسمه تعالی
پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش
با سلام،
عطف به انتشار دو عنوان خبری مورخ ۲/۶/۱۴۰۰ و ۶/۶/۱۴۰۰مربوط به محور طلوع تا غروب کیش که توسط آقایان عبدالنبی شرفی و علی عرب و خانم قدسیه نجار در خصوص دلایل توقف پروژه مذکور و سایر پروژه های جزیره از سوی آن پایگاه خبری انتشار یافته است، مطالب ذیل را به سمع و نظر مخاطبین و کیشوندان محترم می رساند، لذا مقتضی است وفق ماده ۲۳ قانون مطبوعات نسبت به درج و انتشار جوابیه اقدام لازم معمول فرمایید.
امروزه در حالی اکثر پروژه های شهری جزیره کیش دچار بحران هستند که گزارشی از وضعیت نابسامان پروژه های عمرانی شرکت عمران آب و خدمات، در جلسه سیزدهم هیأت مدیره شرکت در مردادماه سال ۱۴۰۰ مطرح و موارد به اطلاع مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان رسانده شد و علی رغم تلاش برای رفع مشکل، پس از پاک کردن صورت مسئله، اکنون شاهد طرح مواردی جهت توجیه دلایل توقف پروژه مذکور و سایر پروژه های جزیره، جهت تطهیر مدیران فعلی هستیم. و اینهمه در حالی طرح می شود که در زمان مدیریت پیشین (جناب آقای مهندس طیبی) شاهد فعالیت گسترده شرکت در شرایط خاص کرونایی و اقتصادی بودیم که به اعتراف نهادهای و مراجع حسابرسی، کم نظیرترین دوران فعالیت شرکت بود.
علی ایحال بیان این مطالب از سوی این افراد که طی هشت سال گذشته مسئولیت داشته اند، اگرچه نیازی به توضیحاتی ندارد اما صرفا جهت تنویر افکار عمومی کیشوندان اعلام می دارد، کلیه شرکت های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و از جمله آن ها شرکت عمران،آب و خدمات منطقه آزاد کیش بر اساس ضوابط و بودجه ابلاغی سازمان متبوع خود نسبت به انجام فعالیت های محوله اقدام می نمایند. بر این مبنا در ارتباط با پروژه محور طلوع تا غروب، مطالب ذیل را در جهت تنویر افکار عمومی بیان می دارد:
۱- جاده پیرامونی جزیره کیش تحت عنوان جاده جهان در طرح جامع شهری کیش، مصوب شورای معماری و شهرسازی ایران می باشد. اصلاح و توسعه جاده مذکور با در نظر گرفتن موازین فنی و محیط زیستی، پس از اخذ استعلام و تاییدیه های لازم از سازمان منطقه آزاد کیش و در چهارچوب ردیف بودجه مربوطه در دستور کار شرکت قرار گرفته است که مستندات آن به پیوست در اختیار آن پایگاه خبری قرار می گیرد. لازم به ذکر است جاده مذکور در حدفاصل میدان جاسک تا میدان غروب سابقا توسط شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش تعریض گردیده است(؟!). لذا نعل وارونه زدن اشخاصی که در طول سالهای متمادی در مدیریتهای کلان سازمان و شرکتهای تابعه حضور داشته اند، به نظر بیشتر برای انحراف افکار عمومی در جهت توجیه ضعف عملکردی خود در ایام حضورشان و شاید فرار از پاسخگویی نسبت به پروژه های خاص مسئله دار و مرتبط با ایشان می باشد.
۲- تیم مدیریتی فعلی که این موارد را مطرح می سازند، به خوبی آگاه هستندکه صرف ادعای مخالفت با انجام یک امر، به منزله صحت آن نظر و ادعا نمی باشد بلکه افراد می باید ضمن پذیرش مسئولیت امور محوله، در ارتباط با مقام مافوق خود، با دیدگاهی مستند، فنی، علمی و به تبع اقناعی سخن گفته و پس از آن تایید و رد یک موضوع مبتنی بر اقدامی معقول، علمی و فنی صورت پذیرد. بر همین اساس مقتضی است نسبت به اجرای طرح محور منطقه غربی (میدان جاسک تا میدان غروب) اظهارنظر فنی و علمی خود را نیز بیان دارند تا مردم نسبت به استدل های این عزیزان آگاه شوند. فلذا باید از بیان مطالب بر مبنای نظرات شخصی اجتناب نمایند.
۳- در خصوص درختان نخل کاشته شده در مسیر مذکور نیز بایدگفت، درخت نخل از جمله درختان بومی منطقه جنوب کشور می باشد که در مسیرها و معابر شهری کیش نیز به وفور کاشته شده است که از جمله آنها می توان به کاشت این درخت در محور مورد اشاره در بند ۲ (میدان جاسک تا غروب) و بلوار ایران، بلوار امیرکبیر وغیره اشاره نمود. لازم به ذکر است از حیث نظر کارشناس رسمی دادگستری محیط زیست نیز کاشت این درخت مغایر با موازین محیط زیست نمی باشد(گزارش کارشناسی رسمی دادگستری موجود است). لازم به ذکر است کاشت درخت نخل در بلوارهای ساحلی شهرهای ساحلی کشور از جمله اهواز و بندرعباس مورد اقدام قرار گرفته است و مغایرتی با موازین زیست محیطی نیز ندارد. حتی کاشت این درخت دارای جایگاه مهمی در ارتقای کیفیت های بصری و آسایش اقلیمی مسیرها و پیاده راههای ساحلی نیز دارا می باشد، و این درحالیست که احداث پارک سواحل غربی جزیره و میدان هور، به نظر می رسد با عملیات مخرب محیط زیستی شامل عملیات بتن ریزی صورت گرفته اما کاشت درخت نخل در آن محل بنا به دلایلی که همه می دانند، ظاهرا از نظر این بزرگواران بلامانع بوده است(!؟).
۴- مستحضرید طرح مذکور در جهت تکمیل پروژه جاده جهان مورد اقدام قرار گرفته است و قطعاً با توجه به ساحلی بودن آن نسبت به رینگ هفتاد و پنج متری پیرامونی از استقبال بیشتر مردم برخوردار بوده است و با عنایت به پیش بینی طرح های عمرانی و شهری و پروژه های متعدد در این مسیر ها، استاندارد سازی آنها باید مدنظر قرارگیرد که البته در این خصوص رعایت موازین زیست محیطی نیز از موارد حایز اهمیت می باشد. ضمن انکه موضوعاتی نظیر وجود معارض نیز در این مسیر قبل از آغاز پروژه مورد بررسی قرار گرفته است و اجرای بدون وقفه پروژه نیز گویای عدم وجود معارض و یا حل و فصل آنها با تکیه بر مقررات بالادستی می باشد و هیچگاه به حریم ۶۰متری تعرضی صورت نگرفته و نخواهد گرفت فلذا بیان اینگونه مطالب به نظر غیرفنی و ناصحیح می باشد. توسعه همگون نواحی مختلف جزیره و دوراندیشی در این راستا موضوع مهمی است که متاسفانه از نظر اینگونه مسئولین دور مانده است و جالب اینکه حجم بالای سوانح در جاده جهان همواره از دغدغه ها و نگرانی های کیشوندان بوده است.
نکته جالب توجه اینکه در فاز بعدی، مطالعاتی جهت توسعه پارک طلوع در محور جدید در دست اقدام بود تا منتهی به احداث یکی از بزرگترین پارک های ساحلی ایران شود تا برای همیشه آن اراضی جهت استفاده عموم تثبیت و از هرگونه دست اندازی در آینده مصون بماند که متاسفانه این امر محقق نگردید.
۵– در پایان نیز به استحضار مردم شریف کیش می رساند، آغاز این طرح پس از ابلاغ شماره ۳۱۴۰۱۴۹۵۴/۹۹ معاونت فنی و عمرانی سازمان آغاز شده است و شرکت عمران آب و خدمات مجری ابلاغیه های سازمان بوده و جالب اینجاست که اداره محیط زیست و مدیر طرح جامع شهری زیرمجموعه معاونت مذکور در سازمان بوده و قاعدتا هر ابلاغی از طرف سازمان پس از طی مراحل قانونی بوده است. طبیعتا هیات مدیره فعلی سازمان که در آن زمان نیز مسئولیت داشته اند قطعا پاسخ لازم را به اظهارات غیر تخصصی و هدفمند اخیر تیم راهبری خود خواهند داد. علی ایحال درخصوص این مباحث نکته قابل توجه اینجاست که جهت اجرای فاز اول پروژه از ظرفیت پیمانکار ها و قراردادهای موجود استفاده شده است درحالیکه بطورهمزمان، سایر نقاط جزیره نیز مورد پوشش بوده است. همچنین در خصوص روشنایی پیست نیز نکته قابل توجه و مطابق با موازین زیست محیطی این است که، این پایه ها به صورت پشت به ساحل و با بکارگیری نور ال ای دی مستقیم و غیر متمرکز مورد اقدام بوده و با توجه به ایجاد امکان قطع روشنایی در فصل تخم ریزی لاکپشت ها بر این امر نیز اهتمام ویژه صورت پذیرفته است که متاسفانه به این موارد اشاره ای از سوی اشخاص مذکور صورت نمی پذیرد.
در پایان؛
اگرچه حجم فعالیت های شرکت در سال ۹۹ چنان بود که کار از توهمات خفیف رزومه سازی برای کسی گذشته، و بدخواهان تاب دیدن و مقایسه فعالیتهایی چون ساماندهی و آزادسازی سواحل، راه اندازی بازار میوه و تره بار، تاکسی اینترنتی، المانهای شهری و فعالیتهای عمرانی و هنری، مدول دوم تصفیه خانه شمال، خطوط انتقال آبهای سطحی، اصلاح معابر شهری، ساماندهی سایت بازیافت و خرید تجهیزات جدید در راستای انتقال سایت مذکور از محل فعلی، پیاده راه ساحلی جاده کرانه و ساحل مرجان، پارک طلوع و اسکله های تفریحی و دهها مورد دیگر را نداشتند که در نهایت با برکناری دستوری مدیران وقت خاتمه یافت، اما زندگی در دیار پر از حسادت دنیا به ما آموخته، در جایی که هنوز برای خاتم پیامبران (ص) به هزینه شیطان، فیلم تخریبی می سازند و مطلب می نویسند، ما فقط به خدمت با اقتدا به الگویی چون سردار رشید اسلام شهید سلیمانی می اندیشیم و برای همگان از خداوند منان طلب مغفرت و هدایت داریم .
والعاقبه للمتقین
هیات مدیره وقت شرکت عمران آب و خدمات منطقه آزاد کیش
0 دیدگاه