این روزها همه در خیابان و تاکسی و فضای مجازی از اسنپ یا تاکسی اینترنتی صحبت میکنند و منتظرند تا این اپلیکیشن بیاید و از مزایای آن بهرهمند شوند. اما رانندگان تاکسی کیش هم مثل رانندگان تاکسی سایر شهرها از این موضوع ناراحتاند، چرا که برداشت چندین درصدی اسنپ از کرایه را ناعادلانه میدانند و معتقدند که با افزایش هزینههای زندگی در کیش و استهلاک خودرو همخوانی ندارند.
سمپاشی جریانی خاص نیز بر عدم همکاری تاکسیداران با نظرات مسئولین افزوده و فضای همکاری را به فضای برد و باخت تبدیل کرده است. آنها دارند فضا را برای ورود خودروی شخصی به حمل و نقل کیش هموار میکنند.
در این بین نمایندگان تاکسیداران از نرم افزار تاکیش جایگزین اسنپ خبر دادهاند که مسئولان ذیربط با آن موافقت نکرده و دلیل آن را نداشتن مجوز اعلام کردهاند.
البته اینطور هم میشود برداشت کرد که اسنپ برای آنها منفعت دارد اما تاکیش نه!
گویا مسئولان مربوطه نظر دارند به هر قیمتی حرف خود را به کرسی نشانده و رانندگان تاکسی را با دادن مجوز ورود خودروی شخصی به حمل ونقل عمومی کیش تهدید میکنند.
اما آیا آنها میدانند ورود خودروی شخصی به حمل و نقل کیش چه عواقبی دارد؟ آیا تا به حال این سؤال ار از خود پرسیدهاند که آیا خودروهای شخصی فقط از طریق اسنپ سرویس خواهند گرفت یا مثل تاکسی هرجا کنار خیابان مسافر دیدند ترمز میزنند و یا در ایام پیک ورود مسافر، گردشگران را به کیشوندان ترجیح نمیدهند؟
گردشگران نیز سردرگم میشوند چون قبلا تکلیفشان مشخص بود فقط تاکسی بود ولی الان انواع خودروها جلو پای آنها ترمز میزنند. بهنظر میرسد در این میان وظیفه پلیس هم سنگینتر میشود.
معضل تریپ هم هنوز حل نشده باقی مانده است و خیلیها مترصد فرصتاند. چرا در این میان کسی نامی از تاکسی زرد نبرد حال آنکه همه میدانند حداقل ۷۰درصد درآمد تاکسی زرد از سرویسهای دربستی است و آنها هم میتوانستند به ظرفیت تاکسی اینترنتی بپیوندند بهجای اینکه دست به دامان خودروی شخصی بشوند.
شاید مسئولان حمل و نقل عمومی کیش میخواهند خود را از شر انتقادات فراوانی که به ناتوانی آنها درباره جلوگیری از فعالیت خودروی شخصی است رها کنند و با یک مجوز صورت مسئله را پاک کنند.
اما گریزی بزنیم به طرف دیگر ماجرا یک سوال کدام مجموعه یا سازمان در دنیا کامل و بینقصاند؟
در شرایط اقتصادی حال حاضر گرانی و افزایش بهای کالا و خدمات ، اجاره بها و ….. در جزیره کیش همه را به زحمت انداخته است و فرد یا افرادی هم در این بین در حال موج سواری هستند و با سوءاستفاده از شرایط بهجای ایجاد آرامش در جامعه، افکار عمومی را به تقابل علیه یکدیگر سوق میدهند، چرا؟
باعث تأسف است که در یک نمونه آشکار این افراد در یک گروه اجتماعی با نامی زیبا ادعای دلسوزی برای جزیره و آینده آن را دارند و خواستار پیشرفتند ولی در عمل کل ایام سال مباحث را به یک سمت هدایت میکنند و فقط در پی تخریب هستند، آن هم فقط در مورد حمل و نقل عمومی جزیره کیش.
راستی هدف آنها چیست؟ آیا لازم است تمام روزهای سال از حمل و نقل عمومی کیش انتقاد شود؟ چرا پیامها بهصورت هدفمند حذف میشوند؟ همیشه پیامهای انتقادی میماند ولی پیامهای مثبت حذف میشوند!
واضح است که مدیر برخی گروههای مجازی به دلایل شخصی، در حال انتقام گیری از تاکسیداران هستند، آن هم به قیمت از دست رفتن نظم جزیره زیبای کیش با حمایت از ورود خودروهای شخصی به حمل و نقل عمومی کیش.
برای آنها مهم نیست چه اتفاقی میافتد، مهم این است که فقط تاکسیدارن باید خسارت ببینند. آیا این طرز فکر صحیح است؟
چند مدت پیش فعالیت خودروهای شخصی برای مسافرکشی با اهداف جزیره زیبای کیش منافات داشت و رسانه صدا و سیمای کیش بارها در این مورد با مسئولین مربوطه گفت و گو کرده است، ولی الان چه شده که همه موافق فعالیت آنها شده اند؟
مشخص است که برخی از این افراد بهدلیل کینهای که در دل دارند، در حال تأثیرگذاری بر تصمیمگیری مسئولان هستند و یا از برخی مسئولان خط میگیرند.
متاسفانه جابجایی زود به زود مسئولان آنها را از گذشته غافل کرده و آینده نگری را از آنها سلب کرده و برخی بهدنبال پرکردن رزومه خود هستند تا آینده جزیره زیبای کیش، و این خود بر مشکلات کیشوندان میافزاید.
الان میدانیم که مشکلات بهوجود آمده برای مردم و مسئولان در پی دست از کار کشیدن رانندگان تاکسی به عهده مدیران برخی گروهها و صفحات مجازی کیش بوده که با هدایت معنادار خود باعث چنین اقداماتی شدهاند و هنوز هم با فراغ بال به سم پاشی خود ادامه میدهند و لازم است اقداماتی در این خصوص صورت گیرد.
قطعاً با کم کردن سهم اسنپ از کرایه و عادلانه بودن کرایهها تاکسیرانان آن را خواهند پذیرفت.
امیداوریم که مسئولان ما با دیدی باز به اطراف خود نگاه کنند و با تصمیماتی عاقلانه جزیره زیبای کیش را در جهت پیشرفت و عدالت سوق دهند. ان شااله.
0 دیدگاه