تحلیلی حریم نیوز:
آیتک نصیریان مدیر گروه هتلداری و گردشگری دانشگاه علمی کاربردی کیش در بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری ایرنا بیان کرد: البته در جزیره کیش کرونا تاثیر فاجعه باری بر صنعت هتل داری نگذاشته است، به جز چند ماه اول شیوع کرونا هیچ هتلی تعطیل نشد و تقریبا هیچ […]
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حریم نیوز: آیتک نصیریان مدیر گروه هتلداری و گردشگری دانشگاه علمی کاربردی کیش در بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری ایرنا بیان کرد: البته در جزیره کیش کرونا تاثیر فاجعه باری بر صنعت هتل داری نگذاشته است، به جز چند ماه اول شیوع کرونا هیچ هتلی تعطیل نشد و تقریبا هیچ هتلی هم تعدیل نیروی آنچنانی نداشت، اما تحریم ها تاثیر بسیار زیادی در صنعت هتل داری در کیش برجای گذاشت.
وی گفت: تحریمها مانع از واردات و تامین اجناس لازم برای تاسیس و تجهیز هتل ایجاد کرد. پیش از تحریمها، سرمایهگذاری خوبی از سوی بخش خصوصی در کیش انجام شد.بهترین تجهیزات هتلی از برندهای معتبر جهان برای صنعت هتل وارد جزیره شد و با رقابتی که میان هتلها شکل گرفت، جایگاه هتلهای کیش ارتقا پیدا کرد.
تغییر و تحولات در روابط سیاسی و خارجی تاثیر مستقیم و زیادی روی صنعت گردشگری می گذارد، این تغییرات در سال های اخیر در حوزه خلیج فارس کاملا محسوس است؛ با اینکه ورود به منطقه آزاد کیش نیاز به ویزا ندارد، اما همین مسائل باعث کاهش شدید سفر و گردشگر و درآمد ارزی هتل داران کیش شد.
مدرس هتل داری و گردشگری ادامه داد: مهاجران مقیم دوبی که عموما از جنوبشرق آسیا هستند، برای Change Visa و تمدید ویزای کار خود مجبور بودند برای ۷۲ ساعت به کیش سفر کنند و اقامت داشته باشند که بازار پر در آمد ارزی برای هتلهای کیش بود. با بروز برخی تنش های سیاسی این سفرها کاملا متوقف شد و مسئولان امارات این خدمات را برای مهاجران، در فرودگاه خودشان و با قیمت پایینتر فراهم کردند.
وی بر ضرورت تطبیق برنامه سفر با مقصد گردشگری بیان کرد: جزیره کیش همواره مقصد گردشگری لوکس بوده و از ابتدا هم زیربنا و زیرساخت های جزیره هم بر همین اساس طراحی شده است، برنامه سفر ارزان به کیش کاملا در تضاد با سیاست پایهای جزیره کیش است.
با اجرای برنامه سفر ارزان، شاید سفر کردن به کیش برای گردشگر آسانتر شد، اما بازارهای خرید، رستورانها، مراکز تفریحی و فروشگاه های منطقه و جزیره کاملا ضرر کردند، زیرا گردشگر فقط همان یک یا دو میلیون تومان پول را برای تور کیش داده بود و پول دیگری برای خرید کالا و تفریح نداشت؛ بازاریها هم مجبور شدند کالای برند معتبر عرضه نکند و اجناس درجه دوم و سوم را وارد کند تا بتوانند به مسافران چنین تورهایی بفروشند.
هتل داری و هتل سازی در پساکرونا/ امنیت بهداشتی در ذات هتلداری است
نصیریان درباره وضعیت هتلداری و هتلسازی در پساکرونا گفت: در حالی صنعت گردشگری بیشترین خسارت مالی را از کرونا متحمل شد، بر اساس گزارش رییس جامعه هتلداران کشورناشی «کمترین آسیب انسانی از کرونا در کشور در بخش هتلداری بوده است» به این دلیل که قبل ۲۰۱۹ و پیش از کرونا، از همان ابتدای جهانی شدن گردشگری و هتلداری، تامین امنیت بهداشتی، تفکر اصولی و ذاتی صنعت هتلداری است.
مدرس هتلداری و گردشگری مراقبت بهداشتی از میهمان را یکی از ویژگیهای بنیادین هتلها بر شمرد و گفت: مدیریت هتلداری در پساکرونا دچار تغییر و تحول زیادی نخواهد شد، در تمام هتلهای جهان پیش از کرونا اتاقها، وسایل و تجهیزات با ورود و خروج گردشگر با مواد خاص بهداشتی ضدعفونی میشد، اکنون الکل جایگزین آن مواد شده است.
وی تصریح کرد: کارشناسان و متخصصان بهداشت تمام اجزا و بخشهای هتلها از سردخانه مواد غذایی، آشپزخانه و سرویسهای بهداشتی را به صورت دورهای و سرزده و منظم بازرسی میکنند، این اقدامات پیش از کرونا و به عنوان دستورالعملهای اصلی هتلداری با دقت و وسواس اجرا میشد و در پسا کرونا و پایان شیوع بیماری هم ادامه خواهد داشت.
شناسایی ایده های برتر استارتاپی هتلداری
نصیریان با تاکید بر ضرورت نوآوری و استفاده از فناوریهای نوین در بخش گردشگری و هتلداری بیان کرد: در همین چارچوب به همت مرکز نوآری هتلداری و دانشگاه علمی و کاربردی کیش، برای نخستین بار در ایران یک رویداد ایدهپردازی در قالب استارتاپ در صنعت هتلداری و مهماننوازی را طراحی کردیم که از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است.
مدیر گروه هتلداری و گردشگری دانشگاه علمی کاربردی کیش اظهار داشت: خدمات، مدیریت هوشمند، تجهیزات و تفریحات و سرگرمی محورهای این رویداد است، برای افراد علاقه مند طی سه روز کارگاه آموزشی ایده و ایدهپردازی در صنعت هتلداری برگزار و یک هفته هم فرصت مطالعاتی داده میشود تا ایده خلاق و نوآورانه خود را طراحی و به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.
وی هوشمندسازی هتل را به عنوان یکی از رویکردهای نوین صنعت هتلداری و از محورهای اصلی رویداد استارتاپی در کیش عنوان کرد و گفت: ایدههای دریافتی توسط متخصصان حرفهای هتلداری داوری و ایدههای برتر در پایان اردیبهشت انتخاب و به سرمایهگذاران این حوزه معرفی میشود و علاقهمندان میتوانند برای اطلاعات بیشتر به حساب اینستاگرامی مرکز نوآوری هتلداری مراجعه کنند.
0 دیدگاه