وی با اشاره به اینکه با هماهنگی دولت امیدواریم این برنامه مشخص به ثمر برسد گفت: 26 دستگاه درگیر موضوع صادرات است و همه باید تلاش کنیم این مسیر تسهیل شود و در سازمان توسعه تجارت سعی می کنیم پنجره واحد صادرکنندگان باشیم . همچنین در این نقشه راه گلوگاه ها مشخص شده و باید سعی کنیم این برنامه ها عملیاتی واجرایی شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت خاطر نشان کرد: موضوع لجستیک وحمل ونقل دریایی وناوگان حمل ونقل از موضوعاتی است که پیگیری می شود. برای مثال در حوزه ریلی گلوگاه های کوتاهی داریم که اگر این اولویت ها مورد توجه قرار گیرد، میتواند بسیار موثر باشد.
معاونوزیر صمت با بیان اینکه اگر در موضوع لجستیک 10 درصد سرمایه گذاری کنیم، می توانیم 100 درصد پیشرفت در صادرات داشته باشیم گفت: تک تک پایانه های صادراتی مشکلات ریزی دارد که اگر حل شود خیلی موثر است. همچنین یک برنامه میان مدت وبلند مدت نیز در کنار نقشه راه وجود دارد که تحقق اهداف سازمان کمک میکند.
پیمان پاک ادامه داد: در تحریم مشکل انتقال ارز یکی از مشکلات اصلی است ولی نکته مهم جایگزینی ال سی است که این ریسکی را دارد که باعثکاهش پتانسیل تجاری میشود و شبه سویفت هایی در نظر گرفته شده، همچنین اتاق پایاپای تهاتر کالا از مواردی است که در حال انجام است.
ویبا تاکید بر اینکه برای قوانین دست و پا گیر در حوزه صادرات نیز اقداماتی در حال انجام است، گفت: برخی از موارد با ذات قانون تعارض داشته در بخشی هم خلا قانونی داریم که باید انجام شود.
اما نکته مهم دیگر تعیین تکلیف بازگشت ارز است. ارز باید برگردد ولی راه های برگشت آن باید متنوع باشد.
معاون وزیر در پایان تصریح کرد: کارگروه مشترکی با بانک مرکزی برای این منظور تشکیل شده که هفته ای دو الی سه جلسه مشترک برگزار میشود، تا بتوانیم مشکلات پیش رو را حل کنیم. ما معتقدیم سیاستی موفق است که با همکاری بازیگر اصلی آن حوزه یعنی فعالان اتاق بازرگانی تدوین شده باشد پس هیچ اقدامی بدون هماهنگی با این بازیگران انجام نمیشود.
انتهای پیام/
0 دیدگاه