درمان های خانگی برای جوش پشت کمر؛ علت و راههای پیشگیری

روش های درمان جوش کمر در خانه را در این مقاله بیاموزید. همچنین خواهیم گفت جوش پشت کمر نشانه چیست، چگونه جوش پشت کمر را از بین ببریم، درمان خانگی جوش پشت کمر با داروهای گیاهی و بهترین قرص برای جوش کمر کدام است؟
درمان های خانگی برای جوش پشت کمر؛ علت و راههای پیشگیری

 

 

دیگران چه می خوانند:

جوش و آکنه های ناحیه پشت و کمر بسیار آزار دهنده و چالش برانگیز هستند؛ چرا که دسترسی به آنها سخت بوده و در کل به سختی دیده می شوند. درست مانند باقی جوش ها، جوش و آکنه های کمر هم در نتیجه بسته شدن منافذ پوستی یا بیماری های خاص ایجاد می شوند. درمان جوش های پشت و کمر بستگی به وخیم بودن شرایط شما داشته و پزشک معمولا در کنار داروهای پوستی یک سری روش های خانگی هم برای بهتر شدن وضعیت پوست ناحیه کمر پیشنهاد می کند. در این مطلب به علل ایجاد جوش های پشت و کمر و درمان های خانگی برای خلاص شدن از شر جوش پشت کمر اشاره خواهیم کرد. در ادامه با من و مجله «مینویسم» همراه باشید.

در این مطلب به بررسی موارد زیر خواهیم پرداخت:

جوش ناحیه پشت و کمر چیست؟

جوش ناحیه پشت، شامل کیست های بزرگی می شود که در پوست بدن پدیدار می شود. درست مانند پوست صورت، پوست کمر و پشت ما هم غده های چربی دارد. این غده ها از خود چربی ترشح می کنند. وقتی منفذ خروجی این غده های چربی در اثر تجمع باکتری و سلول های مرده بسته شود، جوش و آکنه های کمری ظاهر می شوند.

وخامت جوش های کمری در هر فرد متفاوت است. برای مثال ممکن است جوش های ظاهر شده وضعیتی متعادل داشته باشند و به صورت جوش هایی سر سفید، سر سیاه و قرمز ظاهر شوند. این در حالی است که در شرایط وخیم جوش ها بزرگ تر شده و به کیست های بزرگ و دردناک تبدیل می شوند. در بخش بعدی علل ایجاد جوش های ناحیه پشت و کمر بررسی خواهد شد.

علل ایجاد جوش های ناحیه پشت و کمر چیست؟

درمان خانگی جوش پشت کمر

عواملی که منجر به تحریک پوست ناحیه پشت و کمر، و جوش زدن می شوند شامل موارد زیر می شود:

  • فعالیت بیش از اندازه غدد چربی و در نتیجه چرب شدن غیر عادی پوست
  • سلول های مرده پوست
  • باکتری های ایجاد کننده آکنه
  • شوره
  • مشکلات هورمونی و بیماری های ناشی از آن مانند بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • درمان های لیزری در گذشته
  • شیو کردن و موم انداختن
  • موهای رشد نکرده
  • ساییدگی و سوختگی

درک بهتر از انواع جوش های ناحیه پشت و کمر می تواند به درمان و پیشگیری از جوش های پشت کمر، این مشکل آزار دهنده کمک کند. در بخش بعدی همراه ما باشید تا انواع و اقسام جوش های ناحیه پشت و کمر را با هم بررسی کنیم.

همچنین بخوانید: خصوصیات جوش های هورمونی

انواع جوش های ناحیه پشت و کمر

جوش ها معمولا به دو گروه تقسیم می شوند؛ متورم و غیر متورم.

جوش های غیر متورم شامل موراد زیر می شوند:

  • جوش های سر سیاه: این جوش های سر باز، زمانی پدیدار می شوند که منافذ پوست با سلول های مرده و چربی-دانه های سیاه بسته شود.
  • جوش های سر سفید: این جوش های سر بسته زمانی ایجاد می شوند که چربی و سلول های مرده پوستی در نقطه ای از پوست تجمع پیدا کند.

جوش های متورم شامل موراد زیر می شود:

  • پاپول یا سفت دانه، برآمدگی های سفت و با حدود مشخص در پوست است که در اثر تورم دیواره های دور منافذ پوستی ایجاد می شود.
  • چرک دانه یا پوستول، تاول کوچک چرکداری است که در اثر بسته شدن منافذ پوستی با چربی و چرک ایجاد می شود.
  • گرهک، یک ساختار غیر عادی گرد و سفت است که در اثر مسدود شدن منافذ پوستی یا آسیب ایجاد می شود.
  • کیست ها، جوش های عمیقی هستند که در اثر بسته شدن منافذ پوستی در بخش های زیرین پوست ایجاد می شوند. در نتیجه کیست های پوستی برآمدگی های سفید و قرمز ایجاد می شود که معمولا بسیار دردناک هستند.

جالب است بدانید که آکنه پشت گاها به علت فشار و سایش لباس ها ایجاد می شود. این نوع از آکنه، مکانیکا نام داشته و با آکنه ولگاریس که در اثر چربی و سلول های مرده ایجاد می شود تفاوت بسیاری دارد.

در بخش بعدی لیستی از درمان های خانگی که برای از بین بردن جوش و آکنه ناحیه پشت و کمر موثر هستند را معرفی خواهیم کرد.

درمان های خانگی برای از بین بردن جوش های ناحیه پشت و کمر

روغن درخت چای

روغن درخت چای ترکیبات ضد تورمی و آنتی باکتریایی دارد. بنابراین آکنه ایجاد شده در اثر چربی با روغن درخت چای درمان می شود. این درمان خانگی نسبت به باقی روش ها و داروهای موجود عوارض جانبی کمتری دارد.

مواد مورد نیاز

  • 7 قطره روغن درخت چای
  • 1 قاشق چای خوری روغن نارگیل

روش استفاده

7 قطره روغن درخت چای را با یک قطره روغن حامل مانند روغن نارگیل ترکیب کنید. ترکیب را به ناحیه پشت و کمر زده و اجازه دهید تمام شب روی پوست بماند. صبح روز بعد پوست خود را بشویید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

این کار را روزی یک بار و حداقل به مدت 1 هفته انجام دهید.

درمان جوش کمر با آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا ترکیبات طبیعی ضد تورمی داشته و به برطرف شدن آکنه های تورمی کمک شایانی می کند. البته استفاده از این ژل برای جلوگیری از ابتلا به آکنه مجدد هم موثر است. جالب است بدانید که تاثیر داروهای ضد آکنه مانند تریتینوین با مصرف آلوئه ورا بیشتر می شود.

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا

روش استفاده

یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید. نواحی آکنه دار پوست را به این ژل آغتشه کنید. 30 دقیقه صبر کرده و سپس پوست را بشویید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

2 تا 3 بار در روز این کار را تکرار کنید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم با دارا بودن مقادیر بالای منیزیم یکی از بهترین ترکیبات ضد تورمی است. بر همین اساس، نمک اپسوم آکنه، قرمزی و تورم پوست را به شکل چشم گیری کاهش می دهد.

مواد مورد نیاز

  • 1 فنجان نمک اپسوم
  • آب

روش استفاده

1 فنجان نمک اپسوم را به وان آب اضافه کرده و 20 تا 30 دقیقه در آن غوطه ور شوید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

این کار را روزی یک بار یا یک روز در میان انجام دهید.

درمان خانگی جوش پشت کمر با آبلیمو

آب لیمو ترکیبات ضد تورمی و آنتی باکتریایی دارد. بنابراین تورم ناشی از باکتری در اطراف ناحیه آکنه دار شده را کاهش می دهد.

مواد مورد نیاز

  • نصف یک لیمو
  • پد های پنبه ای

روش استفاده

نصف یک عدد لیمو را آبگیری کنید. پد پنبه ای را به این عصاره آغشته کرده و به ناحیه آکنه دار بمالید. البته می توانید نصف لیمو را به طور مستقیم روی پوست بمالید. پس از نیم ساعت، پوست را آبکشی کنید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

یک بار در روز این کار را انجام دهید

نقش کمبود ویتامین D بر ایجاد جوش های ناحیه پشت و کمر

افرادی که پوست مستعد آکنه زدن دارند معمولا ویتامین D پایینی دارند. بر این اساس تامین ویتامین D بدن می تواند به برطرف شدن آکنه ها و کمتر شدن علائم آزار دهنده آن کمک کند.

مواد مورد نیاز

  • 1000-4000mcg ویتامین D

روش استفاده

غذاهایی مصرف کنید که منبع طبیعی ویتامین D هستند؛ مانند ماهی، بادام، تخم مرغ، گوشت مرغ و ماکیان. البته می توانید پس از مشورت با پزشک، مکمل های ویتامین D هم مصرف کنید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

هر کسی باید توجه دائمی به رژِیم غذایی خود داشته باشد. مصرف مکمل های ویتامین D هم باید به توصیه پزشک و در بازه های زمانی مورد نیاز بدن باشد.

از بین بردن جوش های کمر با سرکه سیب

سرکه سیب ترکیبات ضد تورمی داشته و نه تنها آکنه های تورمی را برطرف می کند بلکه به بهتر شدن اسکار ها هم کمک می کند.

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • 1 فنجان آب
  • پدهای پنبه ای

همچنین بخوانید: خواص سرکه سیب برای پوست

روش استفاده

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به 1 فنجان آب اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کرده و پدهای پنبه ای را به آن آغشته کنید. پدهای پنبه ای خیس شده را به ناحیه آکنه دار پوست بزنید. 20 تا 30 دقیقه صبر کرده و سپس پوست را آبکشی نمایید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

این کار را چند بار در روز انجام دهید.

روش درمان جوش های کمر و پشت با جوش شیرین

شواهد تجربی نشان می دهند که جوش شیرین به برطرف شدن آکنه کمک می کند. البته باید به این نکته اشاره کنم که هیچ دلیل علمی در این زمینه وجود ندارد. اما گفته شده است که جوش شیرین پوست را لایه برداری کرده و تورم و قرمزی آن را کم می کند. همچنین گفته شده است که جوش شیرین چربی اضافی پوست را از بین برده و از این راه هم به کمتر شدن آکنه ها کمک می کند.

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • آب به مقدار لازم

روش استفاده

کمی آب به جوش شیرین اضافه کنید تا خمیری نرم به دست بیاید. این خمیر را به صورت یکنواخت به آکنه های پشت و کمر بزنید. حداقل 20 دقیقه صبر کنید تا خمیر جوش شیرین روی پشت شما خشک شود. سپس خیلی آرام پوست را ماساژ داده و خمیر را آبکشی کنید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

2 تا  3 بار در روز این کار را انجام دهید. ولی فقط یکبار پوست را در حین آبکشی ماساژ دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل اسید های چرب با طول متوسط دارد؛ از جمله لائوریک اسید. لائوریک اسید خواص آنتی میکروبی و ضد تورمی داشته و با باکتری های ایجاد کننده آکنه مقابله می کند.

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق غذا خوری روغن نارگیل خالص

روش استفاده

کف دستان خود را به 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل آغشته کنید. پیش از حمام کردن، با کف دست، پشت و نواحی آکنه دار پوست را ماساژ دهید. اجازه دهید روغن نارگیل 30 دقیقه روی پوست بماند و جذب شود. سپس آب کشی کنید. البته می توانید هر روز صبح 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بخورید و از مزایای مصرف خوراکی آن هم بهره مند شوید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

یک یا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

حمام جو دو سر روش عالی برای برطرف کردن جوش کمر

جو دو سر ترکیبات ضد تورمی بی نظیری دارد. شاید به همین دلیل است که در اکثر محصولات ضد آکنه از جو دو سر استفاده می شود.

مواد مورد نیاز

  • 1 تا 2 فنجان جو دو سر
  • آب

روش استفاده

1 تا 2 فنجان جو دو سر را درون وانی پر از آب بریزید. 20 تا 30 دقیقه در آب غوطه ور بمانید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

روزانه بک بار غوطه ور شدن در وان آب آغشته به جو دو سر در طول زمان به برطرف شدن آکنه ها کمک بسزایی می کند.

ویکس

ویکس ترکیبات ضد تورمی زیادی دارد؛ از جمله کافور، منتول و اکالیپتوس. این ترکیبات می توانند کاهش دهنده قرمزی و تورم پوست و از بین برنده آکنه باشند.

مواد مورد نیاز

  • ویکس

روش استفاده

ویکس را به صورت مستقیم به نواحی آکنه دار پوست آغشته کنید. در صورت لزوم این کار را دوباره انجام دهید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

می توانید چند بار در روز پوست را به ویسک آغشته کنید.  توجه داشته باشید که ویسک را نمی توان در نواحی باز و جراحت های پوست استفاده کرد.

درمان آکنه کمر با ماست

ماست سرشار از پروبیوتیک هاست. پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که در روده وجود دارند. این باکتری ها تورم را کاهش داده و آکنه را درمان می کنند.

مواد مورد نیاز

  • 1 کاسه ماست خالص

روش استفاده

روزانه یک کاسه ماست خالص بردارید و به نواحی آکنه دار پوست بمالید. مصرف خوراکی ماست هم می تواند به برطرف شدن آکنه کمک کند.

چند بار در روز این کار را انجام دهم؟

شما می توانید در رژیم غذایی روزانه خود یک کاسه ماست مصرف کنید. علاوه بر این، آغشته کردن پوست آکنه دار به ماست درد و تورم را کمتر می کند.

سیر

سیر سرشار از آلیسین است. این ماده خواص ضد تورمی بی شماری دارد. بر این اساس، مصرف سیر نه تنها تورم و خارش آکنه ها را کم می کند بلکه از ابتلای دوباره به آن هم جلوگیری می کند.

مواد مورد نیاز

  • چند حبه سیر

روش استفاده

حبه های سیر را له کنید. عصاره سیر را گرفته و به آکنه ها آغشته کنید. 30 دقیقه صبر کرده و سپس پوست را آب کشی کنید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

حداقل دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

طرز استفاده از چای سبز برای درمان جوش پشت کمر

چای سبز در درمان آکنه تاثیر بسیاری دارد. شما می توانید چای سبز بنوشید یا اینکه از آن به صورت موضعی روی پوست آکنه دار استفاده کنید. چای سبز سرشار از پلی فنول بوده و به همین خاطر غدد چربی روی پوست را غیر فعال می کند. به همین خاطر با مصرف چای، آکنه پوست هم کمتر می شود.

مواد مورد نیاز

  • 1 قاشق چای خوری چای سبز
  • 1 فنجان آب
  • پدهای پنبه ای

روش استفاده

1 قاشق چای خوری چای سبز را به 1 فنجان آب اضافه کنید. 5 تا 7 دقیقه صبر کرده و سپس چای را از صافی رد کنید. پس از اینکه دمای چای کمی پایین آمد پدهای پنبه ای را به آن آغشته کنید. سپس پدهای پنبه ای آغشته به چای را به آرامی به آکنه ها بزنید. 15 تا 20 دقیقه صبر کرده و پس از این پوست را با آب بشویید. علاوه بر این می توانید چای سبز را به صورت خوراکی هم مصرف کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

2 تا 3 بار در روز این کار را تکرار کنید.

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید در از بین بردن زخم های ناشی از آکنه تاثیر بسیاری دارد. این ماده پوست را لایه برداری کرده و به درمان آکنه کمک می کند.

مواد مورد نیاز

  • هیدروژن پراکسید 30%
  • پدهای پنبه ای

روش استفاده

پدهای پنبه ای را به هیدروژن پراکسید 30% آغشته کنید. این  پدهای آغشته به هیدروژن پراکسید را به نواحی آکنه دار پوست بزنید و صبر کنید تا خشک شود.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

یک تا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

درمان خانگی جوش کمر و پشت با عسل

عسل خالص در درمان تورم و آکنه تاثیر زیادی دارد. این ماده سرشار از ترکیبات ضد تورمی و آنتی میکروبی است و به همین خاطر آکنه را از بین می برد.

مواد مورد نیاز

  • عسل خالص به مقدار لازم

روش استفاده

کمی عسل خالص تهیه کرده و به تمام پوست خود بمالید. 20 تا 30 دقیقه صبر کرده و سپس پوست را آبکشی کنید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

2 تا 3 بار در روز این کار را تکرار کنید.

اسکراب شکر

ساختار شکر به گونه ای است که پوست را لایه برداری می کند. لایه برداری پوست کمک می کند تا سلول های مرده از منافذ پوستی جدا شده و در نتیجه آکنه هم برطرف شود.

مواد مورد نیاز

  • نصف فنجان شکر
  • 1 فنجان روغن نارگیل یا نصف فنجان روغن زیتون

روش استفاده

روغن زیتون یا نارگیل را با 1 فنجان شکر ترکیب کنید. ترکیب را به پوست آغشته کرده و خیلی آرام ماساژ دهید تا لایه برداری انجام شود.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

روزی یک بار یا یک روز در میان این کار را انجام دهید.

زردچوبه

ترکیب اصلی زردچوبه کورکومین است. کورکومین خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی داشته و به همین دلیل یکی از خواص زردچوبه برای پوست درمان آکنه و جراحت های ناشی از آن کمک می کند.

مواد مورد نیاز

  • 2 قاشق چای خوری زردچوبه
  • آب به مقدار لازم

روش استفاده

2 قاشق چای خوری زردچوبه را با کمی آب ترکیب کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. سپس این ماسک زردچوبه را به پوست آکنه دار ناحیه پشت و کمر بمالید. 20 تا 30 دقیقه صبر کرده و پس با آب بشویید.

چند بار این کار را تکرار کنم؟

روزی یک بار این کار را انجام دهید.

تا به این جای کار درمان های خانگی برطرف کردن آکنه را با هم بررسی کردیم. باید بدانید که روش های جلوگیری از ابتلا به آکنه هم اهمیت بالایی دارند. در بخش بعدی به فوت و فن های پیشگیری از ابتلا به آکنه پشت و کمر اشاره خواهیم کرد. با ما در ادامه همراه باشید.

فوت و فن پیشگیری از ابتلا به جوش های ناحیه پشت و کمر

  • پس از فعالیت های شدید بدنی بلافاصله دوش بگیرید. عرق و آلودگی های ناشی از فعالیت های بدنی می تواند منجر به بسته شدن منافذ شده و آکنه را بدتر کند.
  • به صورت روتین لایه برداری پوست انجام دهید. از یک لایه بردار ملایم دارای سالیسیلیک اسید استفاده کنید تا چربی اضافه و سلول های مرده از سطح پوست برداشته شوند.
  • اشعه یو وی خورشید منجر به تیره شدن آکنه ها و تبدیل جای آکنه به اسکار می شود. بنابراین باید از برخورد نور آفتاب با پوست آکنه دار خودداری کرد.
  • روزانه کرم ضد آفتاب بدون چربی استفاه کنید. کرم ضد آفتاب به بازسازی پوست آسیب دیده کمک کرده و چربی اضافی را از منافذ جمع می کند.
  • از محصولات پوستی فاقد چربی استفاده کنید.
  • موهای خود را از پوست پشت و کمر جمع کنید. بسته بودن موها در این شرایط کمک می کند تا پوست کمتر تحریک شود.
  • لباس های گشاد بپوشید تا پوست کمتر تحریک شود. لباس های تنگ باعث می شوند باکتری و چربی به نواحی عمیق تر پوست فرستاده شود.
  • حوله و لباس ورزشی خود را دائما بشویید.
  • لیزر درمانی منجر به از بین رفتن چربی اضافی پوست شده و به برطرف شدن آکنه کمک می کند. لازم به ذکر است که برای نتیجه گرفتن از لیزر درمانی باید مدت زمان زیادی را صبر کرد. در عین حال این درمان بسیار موثر بوده و به کسانی که دائما با مشکل آکنه و جوش کمر و پشت کلنجار می روند توصیه می شود.

لازم به ذکر است که نوع غذایی که می خورید هم در ابتلا به آکنه و هم در جلوگیری از ایجاد جوش های کمر و پشت نقش بسزایی دارد. در بخش بعدی به رژیم غذایی موثر در جلوگیری از ابتلا به آکنه اشاره خواهم کرد.

نکات رژیم غذایی برای آکنه و جوش پشت کمر

  • رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید که سرشار از میوه های تازه، سبزیجات، غلات و پروتئین های خطی باشد.
  • غذاهای سرشار از ویتامین A و D مصرف کنید.
  • خوراکی هایی مانند بستنی، پنیر و شکلات آکنه را بدتر می کنند.
  • رژیم غذایی با شاخص گلایسمی پایین مصرف کنید تا پوست شما کمتر آکنه بزند.
  • غذاهای سرشار از پروبیوتیک پوست را سالم نگه داشته و آکنه را کنترل می کند. کفیر، کیمچی و ماست و میسو سرشار از پروبیوتیک ها هستند.
  • به جای در پیش گرفتن رژیمی سخت و غیر قابل تحمل، رژیمی بالانس شده و قابل انعطاف داشته باشید.

داروهای آزاد ( بدون نسخه پزشک) برای درمان آکنه چیستند؟

در این بخش به داروهایی اشاره خواهیم کرد که بدون تجویز و نسخه پزشک در داروخانه ها قابل دسترس هستند. البته پیشنهاد می کنم که حتما با یک متخصص پوست مشورت کنید تا وخامت آکنه و جوش شما مشخص شود. در این صورت درمان مناسب تری پیدا خواهید کرد.

  • بنزول پراکساید (فوم شست شو): محصولی پیدا کنید که 3/5 % بنزول پراکساید داشته باشد. اگر محصولی با درصد بالاتر می خواهید از فوم های شست و شوی صورت با 10 درصد بنزول پراکساید استفاده کنید.
  • رتینوئید: رتینوئید منافذ پوست را باز می کند. مصرف این ماده در کنار بنزول پراکساید وضعیت جوش و آکنه ها را بهتر می کند.

درمان های خانگی برای جوش پشت کمر؛ علت و راههای پیشگیری

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟