سوزن سوزن شدن پوست سر به چه دلیل است؟

سوزن سوزن شدن پوست سر می‌تواند گاهی‌اوقات بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص زمانی که افرادی در اطراف خود دارید. این احساس "سوزن و سوزن" روی پوست سر شما نتیجه یک وضعیت خوش خیم و موقت به نام پارستزی است.
سوزن سوزن شدن پوست سر به چه دلیل است؟

اما چرا این حالت ایجاد می‌شود؟ آیا این نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای است که نیاز به توجه فوری دارد؟ آیا باعث ریزش مو می‌شود؟ در این مقاله، به تمام سوالات شما در مورد سوزن سوزن شدن پوست سر پاسخ خواهیم داد و چند درمان خانگی را که ممکن است برای درمان این بیماری در نظر بگیرید، فهرست می‌کنیم. اجازه دهید شروع کنیم.


چرا پوست سر سوزن سوزن می‌شود؟


چرا پوست سر سوزن سوزن میشود؟

دیگران چه می خوانند:

ممکن است به شدت با احساس سوزن سوزن شدن پوست سر و سوزن سوزن شدن پاها در هنگام حرکت ناگهانی پس از نشستن طولانی مدت در همان وضعیت آشنا باشید. این احساس سوزن سوزن شدن نتیجه پارستزی است. ممکن است در هر قسمت از بدن از جمله پوست سر ایجاد شود. احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر ناشی از حساسیت پوست سر است. اغلب با احساس سوزش همراه است.
پارستزی می‌تواند حاد یا مزمن باشد. هیچ تشخیص علمی پارستزی وجود ندارد. با این حال، پوست سر شما ممکن است به دلایل دیگری حساس شود:
عوامل فیزیکی مانند UV، گرما، سرما و قرار گرفتن در معرض باد
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی (مواد آرایشی، صابون و آب)
عوامل روانی مانند استرس
در بخش بعدی به طور مفصل به بررسی علل آن پرداخته‌ایم. 


علل احتمالی احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر


علل سوزن سوزن شدن پوست سر

1. سرماخوردگی یا عفونت سینوسی

سوزن سوزن شدن صورت و پوست سر ممکن است در اثر فشردگی عصب یا آسیب ناشی از سرماخوردگی یا سینوزیت ایجاد شود.
سینوس‌ها سیستم به هم پیوسته‌ای از حفره‌ها هستند که در پشت بینی، گونه‌ها و پیشانی قرار دارند. هنگامی که به عفونت‌های تنفسی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی یا سینوزیت (التهاب سینوس‌ها) مبتلا می‌شوید، سینوس‌ها متورم می‌شوند. سینوس‌های بزرگ شده اعصاب اطراف را فشرده می‌کنند و باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در صورت و پوست سر شما می‌شود.

2. اضطراب یا استرس

اضطراب یا استرس نیز می‌تواند منجر به احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر شود. استرس مزمن می‌تواند باعث درد و التهاب شود. در طول موقعیت‌های استرس‌زا، آمیگدال شما (مجموعه‌ای از سلول‌های نزدیک به پایه مغز) سیگنال‌هایی را برای ترشح هورمون‌های استرس ارسال می‌کند و بدن شما را برای پاسخ جنگ یا گریز آماده می‌کند.
اغلب، باورهای نادرست در مورد عامل استرس‌زا ممکن است پاسخ استرس روانی شما را اغراق آمیز کند، باعث شروع درد یا طولانی شدن درد موجود شود. همین مکانیسم ممکن است باعث گزگز پوست سر شود.

3. سردرد و میگرن

میگرن با "هاله میگرنی" همراه است که باعث احساس سوزن سوزن شدن در سر و صورت می‌شود. میگرن و سردرد نحوه جریان خون به سر و پوست سر را تغییر می‌دهد. این می‌تواند باعث ترکیبی از هیپوستزی، دیسستزی، پارستزی یا حساسیت شود.

4. دیابت

دیابت درمان نشده می‌تواند باعث آسیب عصبی (نوروپاتی دیابتی)، به طور معمول در نواحی محیطی، مانند پاها شود. با این حال، همچنین می‌تواند باعث نوروپاتی کانونی شود و به اعصاب منفرد در سر، تنه یا اندام آسیب برساند. از این رو، می‌تواند منجر به سردرد و سوزن سوزن شدن در پوست سر شود.

5. عوارض جانبی داروها 

داروهای تجویزی، مانند داروهای شیمی درمانی، داروهای فشار خون بالا و داروهای ضدتشنج، ممکن است باعث گزگز شدن پوست سر شوند. داروهای تفریحی (اشکال مختلف حشیش) و سوء مصرف مواد (الکل و تنباکو) ممکن است باعث ایجاد احساسات روانی، از جمله سوزن سوزن شدن پوست سر شوند. تحقیقات علمی برای توضیح این پدیده در حال انجام است و در حال حاضر هیچ مدرک مشخصی برای آن وجود ندارد.

6. آسیب‌های سر

رابطه بین گزگز پوست سر و صدمات سر بسیار ساده و واضح است. صدمات سر ممکن است باعث آسیب عصبی شود و منجر به بی حسی و گزگز مکرر پوست سر شود.

دلایل گز گز شدن پوست سر

7. ام اس

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک اختلال دژنراتیو پیشرونده است که در آن بدن به سیستم عصبی مرکزی (CNS) حمله می‌کند. این وضعیت باعث درد نوروپاتیک و احساس سوزش مداوم، گزگز و درد می‌شود.
به طور مشابه، بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون نیز ممکن است باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر شوند.

8. صرع و تشنج

کسانی که صرع دارند ممکن است تشنج‌های کانونی جزئی (مانند تشنج جکسونی) را تجربه کنند. این تشنج‌ها با فعالیت الکتریکی غیرمعمولی که در قسمت کوچکی از مغز قرار دارد مشخص می‌شود. در نتیجه، یک فرد ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی، سوزش، و سوزش مداوم در سر یا ناحیه صورت را تجربه کند.

9. اختلالات خود ایمنی

اختلالات خود ایمنی باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن به سلول‌ها و بافت‌های اطراف حمله کند. و احتمالاً ممکن است به اعصاب سر نیز آسیب برسانند و باعث سوزن سوزن شدن پوست سر شوند.
برخی از شرایط خود ایمنی که ممکن است باعث سوزن سوزن شدن پوست سر شوند عبارتند از:
فیبرومیالژیا
آرتریت روماتوئید (RA)
لوپوس
سندرم گیلن باره
سندرم شوگرن

10. سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA)

سکته‌های مغزی به اعصاب آسیب می‌رسانند که ممکن است باعث مشکلات متعددی مانند مشکلات بینایی، مشکلات حافظه، هماهنگی ضعیف دست و چشم، مشکلات حرکتی و حسی و سوزن سوزن شدن پوست سر شود.
علل دیگر
علل دیگر سوزن سوزن شدن پوست سر عبارتند از:
ASMR (تجربه حسی که باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن می‌شود)
وضعیت بدنی ضعیف
عدم رعایت بهداشت سر یا شرایط پوستی سر
درماتوفیتوز
شپش سر
بیماری لایم
آنسفالیت
زونا
نورالژی اکسیپیتال
نورالژی سه قلو
فشار خون بالا
کمبود ویتامین B12 (10)
کم کاری تیروئید (11)
تومورهای مغزی
سوزن سوزن شدن پوست سر ممکن است به دلیل مشکلات متعدد ایجاد شود. اما آیا می‌تواند باعث ریزش مو شود؟ در بخش بعدی بدانید.

بیشتر بخوانید: خارش پوست سرتان را با روغن‌های ضروری درمان کنید!


آیا سوزن سوزن شدن پوست سر نشان دهنده ریزش مو است؟


ایا سوزن سوزن شدن پوست سر نشان دهنده ریزش مو است

جالب اینجاست که سوزن سوزن شدن پوست سر و ریزش مو با هم مرتبط هستند. یکی از علائم آلوپسی آره آتا است. چندین نفر گزارش کردند که تقریباً همزمان با ریزش موهایشان احساس سوزش، خارش و سوزن سوزن شدن روی پوست سر را تجربه کردند. آسیب به فولیکول‌های مو ممکن است باعث یک یا همه این احساسات شود.
به غیر از سوزن سوزن شدن پوست سر، اشکال مختلف آلوپسی، مانند آلوپسی اسکار نوتروفیل و آلوپسی سیکاتریشال، نیز باعث ایجاد تریکودینی می‌شوند، یک احساس دردناک در پوست سر بدون دلیل پزشکی ظاهری. سوزن سوزن شدن پوست سر و ریزش مو ممکن است در موارد نادری دست به دست هم دهند.
همه انواع سوزن سوزن شدن پوست سر نیاز به مداخله پزشکی ندارند. معمولاً وقتی فشار روی عصب آزاد می‌شود، پارستز سر خود به خود از بین می‌رود. اگر احساس سوزن سوزن شدن پوست سر دارید و نمی‌دانید چگونه آن را مدیریت کنید، در اینجا چند راه وجود دارد.


درمان‌های خانگی برای گزگز پوست سر


درمان های خانگی برای گزگز پوست سر

قبل از استفاده از هر شامپو یا نرم کننده، یک تست چسب پوستی انجام دهید. از هرگونه محصول مو که ممکن است پوست سر را تحریک کرده و باعث سوزن سوزن شدن شود، خودداری کنید.
اگر هر دارویی باعث احساس سوزن سوزن شدن شد با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها ممکن است دارو را تغییر دهند.
برای مبارزه با استرس و اضطراب، یک وعده غذایی متعادل بخورید، ورزش کنید، فعالیت‌های آرامش بخش داشته باشید و خوب بخوابید.
وضعیت نشستن و خوابیدن را به خوبی حفظ کنید.
مراقب سلامت پوست سر باشید و مشکلات پوست سر را فوراً درمان کنید.
برای شناسایی هرگونه بیماری زمینه‌ای، معاینات بهداشتی منظم را انجام دهید.
اگر احساس سوزن سوزن شدن ناشی از هیچ مشکل اساسی سلامتی نباشد، می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید. در غیر این صورت فوراً با پزشک مشورت کنید.
چه زمانی برای درمان سوزن سوزن شدن پوست سر باید به دنبال کمک پزشکی باشید؟
با پزشک مشورت کنید اگر:
احساس گزگز در پوست سر شما برای چندین روز ادامه دارد.
سوزن سوزن شدن پوست سر فعالیت‌های روزانه شما را مختل می‌کند.
با سایر علائم مشکلات قلبی، ریزش موی بیش از حد، دیابت همراه است.
سوزن سوزن شدن پوست سر به عنوان یک احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر توصیف می‌شود که اغلب با احساس سوزن سوزن شدن و سوزش همراه است. مطالعات نشان می‌دهد که عواملی مانند عفونت‌های سینوسی، استرس یا آسیب‌های سر می‌تواند منجر به احساس سوزن سوزن شدن شود. علاوه‌بر این، ریزش مو با احساس سوزن سوزن شدن در پوست سر مرتبط است. برای مقابله با این مشکل، می‌توانید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، خوب بخوابید و بهداشت پوست سر را به خوبی حفظ کنید. با این حال، اگر احساس سوزن سوزن شدن برای چندین روز ادامه یافت و فعالیت‌های روزانه شما را مختل کرد، برای درمان بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


سوالات متداول سوزن سوزن شدن پوست سر


آیا کم آبی بدن می‌تواند باعث گزگز در سر شود؟
احتمالا نه. در حالی که شواهد حکایتی نشان می‌دهد که کم آبی ممکن است باعث سردرد شود، شواهدی وجود ندارد که ارتباط بین کم آبی و احساس سوزن سوزن شدن در سر را نشان دهد.
تغذیه نامناسب چه ربطی به احساس گزگز سر دارد؟
تغذیه نامناسب ممکن است منجر به کمبود ویتامین شود که ممکن است باعث گزگز در سر شود. شواهد حکایتی حاکی از آن است که کمبودها می‌تواند منجر به التهاب شود که همچنین ممکن است منجر به احساس سوزن سوزن شدن سر شود.

سوزن سوزن شدن پوست سر به چه دلیل است؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟