چند وقت یکبار باید صورتمان را لایه‌ برداری کنیم؟

ما همیشه در مورد لایه برداری صحبت می‌کنیم: انواع مختلف لایه برداری‌، فواید زیاد آن و لایه بردارهای مورد علاقه ما برای پوست صورت و بدن.
چند وقت یکبار باید صورتمان را لایه‌ برداری کنیم؟

در حالی که لایه برداری پوست شما جزئی اساسی از هر روتین مراقبت پوست محسوب می‌شود، با بیش از حد لایه برداری کردن پوست خود می‌توانید به جای بهتر کردن آن به پوست آسیب بزنید. این مسئله ما را به سمت این سؤال سوق می‌دهد که چند وقت یکبار باید پوست خود را لایه برداری کنیم؟ در ادامه مقاله با همراه باشید تا به پاسخ این سوال و دیگر مسائل مرتبط به این موضوع بپردازیم.


لایه برداری چیست؟


لایه برداری فرآیند از بین بردن سلول‌های مرده پوست از سطح پوست شما است. لایه برداری پوست می‌تواند به روشن‌تر شدن ظاهر چهره شما کمک کند و کثیفی‌ها و چربی‌های جمع شده در منافذ پوست را تمیز کند، همچنین به از بین بردن پوست خشک و خشن کمک می‌کند. اما مانند سایر تکنیک‌های مراقبت از پوست، چیزی به اندازه لایه برداری بیش از حد نیز وجود دارد.

دیگران چه می خوانند:

چه اتفاقی می‌افتد اگر پوست خود را زیاد لایه برداری کنید؟


پوست شما نمایشگری مناسب است برای هرچه که درون آن می‌گذرد. اگر استرس داشته باشید، می‌تواند به شکل جوش‌ها زیاد روی صورت منعکس شود. به همین ترتیب، کمبود خواب باعث می‌شود ناحیه زیر چشم شما پف کرده به نظر برسد. لایه برداری بیش از حد بیشتر مربوط به سطح پوست است، اما مفهوم یکسان با دیگر عوامل درونی دارد. دکتر دندی انگلمان، متخصص پوست معتبر، می‌گوید: «تشخیص لایه برداری بیش از حد دشوار نیست.» بر اساس یافته‌های آکادمی پوست آمریکا، لایه برداری تهاجمی ممکن است شرایط فعلی پوست را تشدید کند. دکتر انگلمن اظهار داشت که این اتفاق هنگامی می‌افتد که پوست ملتهب می‌شود و سد طبیعی آن ضعیف می‌شود. قرمزی حاصل از لایه برداری بیش از حد می‌تواند علائم کسانی که از روزاسه رنج می‌برند را افزایش دهد، این در حالی است که سایر اشخاص ممکن است دچار افزایش رنگدانه‌های پوست بعد از تورم شوند. لایه برداری بیش از حد صورت می‌تواند منافذ پوست شما را بیش از پیش مسدود کند و به طور بالقوه باعث ایجاد جوش‌های زیاد شود و کل نتیجه لایه برداری کردن را به هیچ برساند. علاوه بر این، سطح ضعیف شده پوست می‌تواند باعث شود تا پوست نسبت به عوامل تهاجمی خارجی حساس‌تر و مستعد شود. اگر شک دارید که پوست خود را بیش از حد لایه برداری کرده‌اید، نگران نباشید. میان جلسات لایه‌ برداری وقفه‌ای ایجاد کنید تا به پوست خود فرصت بازسازی بدهید. همچنین چند عامل وجود دارد که می‌توانید قبل از مشخص کردن اینکه هر چند وقت یکبار باید صورت خود را لایه برداری کنید، در نظر بگیرید. در ادامه به این مسئله نیز خواهیم پرداخت.

لایه برداری پوست


هر چند وقت یکبار باید صورت خود را لایه‌ برداری کنید؟


دکتر انگلمن در مورد اینکه هر چند وقت یکبار باید صورت خود را لایه برداری کنید، می‌گوید همه چیز بستگی به شخصی دارد که می‌خواهد صورتش را لایه برداری کند. او می‌گوید: «اینکه چند بار لایه برداری بیش از حد است، یک سؤال کاملاً شخصی است. برخی از افراد فقط هفته ای یک بار می‌توانند لایه برداری را انجام دهند، در حالی که دیگران هر روز به آن نیاز دارند.» قبل از جواب دادن به این سوال که هر چند وقت یکبار صورت شما به لایه برداری نیاز دارد، حتماً موارد زیر را در نظر بگیرید:

1. نوع پوست

آکادمی پوست آمریکا پیشنهاد می‌کند که قبل از مشخص کردن اینکه صورت شما چند بار باید لایه برداری شود، نوع پوست خود را تعیین کنید. هرچه پوست شما حساس‌تر باشد، کمتر باید صورت خود را لایه برداری کنید. اگر مشاهده کردید که پوست شما تحمل بیشتری نسبت به لایه برداری دارد، می توانید دفعات آن را افزایش دهید.

2. مواد و محصولاتی که استفاده می‌کنید

اگر می‌دانید که پوست شما در دسته پوست‌های حساس‌تری قرار دارد، در حالی که دفعات لایه بردای پوست خود را به حداقل می‌رسانید، سعی کنید از استفاده محصولاتی که حاوی ذرات خشن یا BHA ها یا AHA هستند، خودداری کنید. آکادمی پوست آمریکا می‌گوید که در طرف مقابل، افرادی که پوستی روغنی دارند، ممکن است پوستشان با روش‌ها و ترکیبات قوی‌تر لایه برداری سازگاری بیشتری داشته باشد، این روش‌ها و ترکیبات می‌توانند برای انواع پوست حساس تحریک کننده باشد، مانند استفاده از برس‌های مخصوص لایه برداری یا فرمول‌هایی دارای اسید سالیسیلیک.

3. چند وقت یکبار پوستتان را لایه‌برداری می‌کنید

اگر قبل از این هم علائم لایه برداری بیش از حد مانند قرمزی یا ساییدگی را روی صورت خود تجربه کرده‌اید، به دفعاتی لایه برداری صورت خود دقت کنید. اگر به نظر می‌رسد که این نشانه‌ها نتیجه لایه برداری روزانه شما باشند، سعی کنید چند روز در هفته (یا کمتر) از لایه برداری استفاده کنید و مواد محصول مورد استفاده خود را جهت حساسیت نداشتن به آن و قوی نبودن بررسی کنید.


نکاتی برای لایه برداری کردن صورت


بعد از اینکه عوامل فوق را در نظر گرفتید، می‌توانید تعداد دفعات لایه برداری صورت خود را مشخص کنید. در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که می‌توانید با دنبال کردن آنها مطمئن باشید که از لایه بردار صورت خود به بهترین نحو استفاده می‌کنید.

1. از قبل صورتتان را تمیز کنید

پاک کردن صورت شما می‌تواند به از بین بردن ناخالصی‌های جمع شده در پوست و منافذ کمک کند. اینگونه اجازه می‌دهد تا لایه برداری آسان‌تر شود و لایه برداری غیرضروری را کاهش می‌دهید. تنها باید تمیز کننده مطابق به نوع پوست خود را پیدا کنید.

2. از مرطوب کننده استفاده کنید

هوشمندانه‌ترین کار بعد از لایه برداری صورت، آب رسانی کردن آن است. برای آب رسانی عالی پوست خود از فرمول‌هایی استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده‌های قوی مانند هیالورولونیک اسید یا سرامیدها هستند. یک مرطوب کننده حاوی SPF نیز می‌تواند بسیار عالی باشد.

3. لایه‌برداری را آهسته انجام دهید

به خودتان خیلی سخت نگیرید! اگر شما از ابزار کمکی مانند برس‌های مخصوص لایه برداری استفاده می‌کنید، دانه‌های آن باید کوتاه و نرم باشند. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند برای استفاده از تمیز کننده‌های لایه بردار از دستتان کمک بگیرید، آن را به صورت حرکات دایره‌وار، حداکثر به مدت 30 ثانیه ماساژ دهید و سپس صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید.

یادداشت ویرایشگر: در صورت وجود بریدگی، زخم یا آفتاب سوختگی از لایه بردرای صورت خود خودداری کنید. در غیر این صورت لایه برداری می‌تواند منجر به عفونت یا درد بیشتر شود.

چند وقت یکبار باید صورتمان را لایه‌ برداری کنیم؟

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟